"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, June 7, 2009

FROM EMBAH TO HUZAIFAH.........mimpikan sebuah impian

Perjalanan ini sudah terlalu jauh, sudah melalui berbagai onak dan duri didaratan dan ombak menggunung dilautan. Namun perjalanan ini masih lagi nampak terlalu jauh.Sudah tidak terdaya rasa nya kederat kaki mengusung tubuh, namun perjalanan ini masih perlu diteruskan dan mesti diteruskan ibarat perlumbaan belari jarak jauh yang sudah hampir kegaris penamat. Tidak mungkin ia diperlambatkan kerana sampai kegaris penamat itu lah yang terpenting. Kemenangan digaris penamat bukan kerana kita yang terpantas tetapi kerana kita dapat memujuk hati dan tenaga untuk lari selaju mungkin hingga sampai kegaris itu.

Begitulah ibaratnya laluan hidup ini, merentasi berbagai cabaran kerana mahu mengecap nikmat, walau sedikat sekalipun akan apa yang Allah janjikan. Kata orang tua- tua nikmat hidup bukan diukur dari wang ringgit dan kedudukan dimata masyarakat, tetapi nikmat adalah ketenangan dan kesejahteraan. Dua istilah ini amat sulit untuk diterjemahkan dalam hidup sebenarnya. Kebenarannya seolah-olah begitu subjektif dan boleh diintepretasi berbagai cara dan rupa. Kalau sudah rasa tenang dan rasa sejahtera, ditakuti pula itu satu penipuan minda, bukan kenyataan sebenarnya. Kerana hakikatnya ia ibarat duduk di dalam 'roller-coaster', kadang-kadang melambung dan kadang-kadang menjunam. Kadang -kadang ia merata stabil tetapi rasa itu muda terlupa bila dihayun tinggi semula.

Semasa muda belia impian hidup semata-mata untuk mencapai keselesaan dan kedamaian bersama orang dan rakan tersayang dan di kelilingi pula sanak saudara yang hidupnya cemerlang dan terbilang. Ketika itu tiada kerisauan, tiada ketakutan. Seolah-olah apa jua masaalah yang dilalui boleh sahaja diselesaikan. Biar apa pun yang terpaksa di dikendung dipikul kesemuanya rasa ringan. Tidur malam rasa nyaman, siang hari berkejar-kejar memburu impian tidak pernah kepenatan, malah penuh keseronokan.

Bila sebenarnya laluan hidup berubah rupa dan haluan tidak dapat dipastikan. Ibarat pelayaran dilautan tiba-tiba dilanggar badai dan taufan. Tetapi jika difikir-fikir dan diamat-amati dengan teliti akan nampak keretakkan atas apa yang dimimipikan. Cuma diri yang sentiasa kerdil sangat enggan menerima kenyataan dan akan berbicara dan berhelah dengan pemikiran yang serabut dengan nilai-nilai hidup yang tidak berkentetuan.

Sebenarnya sikap dan perasaan seperti ini perlu kejutan, ibarat kejutan dipanah petir dan guruh kuat yang menakutkan. Barulah terduduk sebentar memikirkan peri hal hidup yang berlalu dan yang akan kehadapan. Hakikat kekerdilan diri tidak dapat dijauhkan. Kerdil kesemuanya terutama di sisi Tuhan, Allah yang maha menjadikan dan menciptakan. Bila dapat menerima hakikat ini barulah nampak hidup ini bukan sebuah impian, dan bukan boleh sesuatu itu dimimpikan.

Hidup ini adalah kenyataan, walaupun dihati kecil ini masih rindukan sebuah impian. Seperti tidak mahu putus asa dan masih yakin akan kebijaksanan dan kasih sayang Allah itu tidak boleh disamakan kerana Ia bukan bandingan, Ia bukaan sangkaan. Ia Benar dan mimpi ini mungkin dapat kurniaan. Hanya perlu sanggup berkorban dan bersabar hingga sampai kepenhujung jalan tanpa sesalan dan tanpa rintihan.

Bukan tidak sedih memikirkan pepecahan persudaran, bukan tidak sedih melihat sanak saudara tidap dapat diberi bantuan seperti yang di impikan. Warisan Emak dan Bapak tidak dapat dikekalkan lantaran perbezaan perasaan dan ukuran, dan perbezaan falsafah kehidupan. Warisan pendatang yang mengharungi lautan dengan rasa kehausan dan kelaparan tidak dapat dipertahankan lantaran dibuai mimpi yang tidak kesampaian. Banyak warisan tinggal warisan hanya dalam kenangan walaupun sebenarnya banyak yang boleh dipraktikkan. Mungkinkah ini kerana rasa malu dan tidak selesa menerima hakikat keturunan seorang pendatang yang terpaksa membanting tulang untuk sesuap nasi dan tempat berteduhan. Saudara sedarah sedaging membezakan keturunan, hingga nama pada diri bukan satu pusaka yang harus dibanggakan. Aku anak pendatang, anak buruh kontrak yang datang dengan tongkang. Lautan gelora tidak dihiraukan lantaran mahu mencapai sebuah impian. Impian yang kini tiada kesinambungan. Terhenti lantaran mahu menegakkan kebenaran dihati sendiri-sendirian. Tidak mahu mengingat kembali betapa Emak dan Bapak mahu diingati sebagai pengasas kejayaan di bumi ini, walaupun sekadar laluan sejanak seperti meminta api untuk kegunaan di malam hari.

Perjalanan ini berterusan. Mahu pulak mewariskan pada Huzaifah satu pegangan falsafah kehidupan. Tiada yang sempurna melainkan kita sentiasa mahu menghitung pengisian keperbadian, dan mahu melihat diri sendiri dengan melihat diri orang, terutamanya yang tidak berkepentingan. Kita harus sentiasa melihat dan mendengari orang-orang yang di sekeliling tentang apa yang diperkatakan dan lebih penting tentang apa yang tidak diperkatakan tetapi jelas nampak dari gerak laku yang diperlihatkan.

Nilai-nilai untuk kehidupan jelas di dalam hadith dan Al Quran. Namun penafsirannya bukan dipelajari semata-mata dari penulisan tetapi perlu dipelajari dari pengalaman sendiri dan pengalaman orang, bukan dari yang dekat tetapi juga dari yang jauh kerana bumi Allah amat luas untuk kita mendapatkan nikmat Kurniaan.

Banyak lagi yang Embah nak wariskan. Nanti dilain lembaran kita sambungkan. Sama-sama kita pohon Allah perkenaan segalan permintaan dan Allah kurnia kesejahteraan yang terbaik bagi kita yang tidak terfikirkan.





No comments:

Related Posts with Thumbnails