"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, July 4, 2013

Hari ini saya rasa amat sedih.....


ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR, 
ALLAHU AKBAR.....

Ingatan dan focus saya hari ini ialah pada President Negara Mesir, Mohammed Morsi. Saya rasa sedih.

Ia digulingkan dari kuasa dan istilah yang digunakan ialah Military Coup d'etat, satu istilah yang penuh kontroversi. Siapa dalang rampasan kuasa ini, sama-sama kita perhatikan. Saya sendiri bukan pakar politik untuk menuduh sesiapa. Tetapi hati saya mengatakan ia terdiri dari mereka yang berkepentingan diri.


Saya yakin, mereka yang tidak suka President Mohammaed Morsi ialah mereka yang tidak sayang akan Kebenaran Islam. Kalau orang seperti Mohammed Morsi boleh dituduh tidak cekap mengurus dan mengendali negara, dan dalam masa setahun sudah dikira gagal membangunkan ekonomi dan menaikan taraf hidup rakyat, maka saya ingin lihat penggantinya yang ditempatkan sekarang ini oleh Tentera bolih berbuat sesuatu yang segera yang dapat memuaskan hati rakyat Mesir. Saya ingin tahu di mana di dunia ini orang yang dilantik memerintah boleh membuat perubahan segera dan dalam setahun sudah boleh dinilai seperti President Morsi dinilai. 


Saya takut ada petualang negara yang cintakan kebebasan  yang dipengaruhi oleh kuasa-kuasa luar yang tidak suka akan Islam. Itu yang saya percaya dari fakta yang saya baca saya dengar dan saya lihat. Mungkin betul mungkin tidak tetapi firasat saya mengarah pada mengatakan ia betul.


Di Turkey pun saya rasa fenomena yang sama sedang berlaku. Tetapi lagi sekali saya katakan saya bukan pakar politik. Saya hanya guna firasat. Tetapi siapa percaya pada firasat.


Tidak mengapa kalau tidak ada sesiapa mengatakan saya betul kerana saya yakin Kebenaran tidak pernah memilih pihak. Yang benar tetap benar yang batil tetap batil. 


InsyaAllah saya akan sentiasa memantau diri supaya berada di pihak yang benar. Sama-sama kita fikirkan Surah An Nur ayat 55. Itu janji Allah. Semoga Allah mennunjuki jalan.


Ameen Ya Rabb...


...

No comments:

Related Posts with Thumbnails