"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, September 11, 2015

Memperkasa Ulul Albab...

Hamza Yusuf's photo.
Salam Jumaat...

Saya ambil ini dari Facebook Sahaikh Hamzah Yusuf, 
Salah seorang Founder Zaytuna College di Berkely, Amerika Syarikat. 
Saya mengikuti kuliahnya di Youtube
 dan saya berpendapat ia amt memberi munafaat. 
Maka saya ingin kongsikan apa jua cerita mengenai
 Zaytuna College dan Shaikh Hamza Yusuf.

Di dalam al Quran "Ulul Albab" di sebut (tak silap saya ) sebanyak 6 kali.
Al Quran bermula dengan ayat IQRA' 
ILMU adalah suatu yang mesti diangkat tinggi oleh semua
 yang mengaku dirinya beriman.

A001
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),(Al-'Alaq 96:1

A002



Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;(Al-'Alaq 96:2

A003
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, (Al-'Alaq 96:3) | 
A004
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, (Al-'Alaq 96:4)  
A005
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.(Al-'Alaq 96:5) |

Ayuh kita gerakan kaum kekeluarga kita ke arah ini. Hanya dengan ILMU, IMAN dan TAQWA kita orang Islam dapat menerajui kepimpinan ummah dan dunia ini "in sya Allah" akan menjadi maju dan sejahtera. Ini yang di tuntut dan semoga kita Allah kurnia ruang dan peluang untuk melaksanakannya.
Aamiin....
.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails