"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, April 12, 2016

Putar-putar cari kedamaian....




Kami pulang dari Tangkak Sabtu lepas dan singgah di Bandar Baru Bangi untuk berurusan sedikit mengenai peralatan pejabat yang perlu diganti atau perlu pembelian baru. Saya ikut "karenah" partner saya untuk berhenti "lepak" sebentar di GATEWAY Mall. Salah seorang staf SmarTop punya adik yang pakar dalam jual beli computer dan lain-lain peralatan. Kami mendapat nasihat yang berharga bagaimana mahu berjimat dalam hal-hal pembelian dan penggunaan alat-alat pejabat.

Alhamdulilah, lepak yang bermunafaat.

Kami berhenti makan tengah hari dengan menu yang ringan-ringan sahaja. Tiada nasi. Hanya salad dedaun dan kentang dan salad buah-buahan. Beza selera yang amat memuaskan. Teman saya memilih ikan salmon dan lamb untuk dimasak ketika itu juga. Saya teruja dengan cara yang berbeza dan berharap dapat datang lagi.

Saya sebenarnya ingin mencari bukan sahaja beza menu makan tetapi juga mencari beza suasana dengan harapan dapat melapangkan sedikit kekusutan di fikiran yang sedang saya cuba selesaikan. 

Tidak mungkin putar-putar di Shopping Mall boleh melegakan segalanya. Tetapi saya rasa riang melihat karenah orang-orang yang berbagai cita rasa di hujung minggu. Ia menjadi satu terepi ke arah fikir zikir untuk memunafaatkan detik-betik hidup yang tidak mungkin boleh diulangi. "Treasure the happy moments as we tread along..." saya tersentuh teringatkan nasihat seorang teman dengan tiba-tiba.

Alhamdulilah, rasa lega buat seketika dan seakan-akan dapat menyelami hati budi manusia walaupun hanya "Touch-n-Go" sahaja.

Setiap detik hidup kita adalah berharga. Maka saya yakinkan diri saya semoga hanya menumpu pada perkara-perkara yang kita bawa bersama bila bertemu yang maha Pencipta. Dalam umur kini, mungkin tidak lama lagi.

Mohon Redha mu ya Rabb.....


....

No comments:

Related Posts with Thumbnails