"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, April 13, 2016

Walk for Humanity....




Ahad 10 April: Anak perempuan saya mengajak saya Ke Shah Alam bersama cucu-cucu untuk mengambil bahagian "WALK FOR HUMANITY" anjuran sebuah NGO yang dibantu oleh beberapa NGO. 

Saya tidak ambil perhati dari segi pengurusannya kerana saya sudah tidak aktif dalam hal-hal seperti ini. Mula-mula bersara dahulu saya bersama Pertubuhan Mawaddah Malaysia dan jadi sukarelawan Aman Palestine.Kini saya dipinggiran sahaja.

Sejurus selepas subuh kami bertolak sesudah cucu-cucu makan roti untuk alas perut supaya ada tenaga untuk berlari atau berjalan pantas. Rupanya kami terlambat. Pihak penganjur memulakan acara tepat pada masanya. Agaknya ramai yang solat di padang untuk memastikan ketepatan masa. Alhamdulilah kalau demikian. Apa usaha kemanusian sekalipun, Allah mesti didahulukan.




Antara badan-badan sukarela yang turut menjayakan acara Walk for Humanity ini ialah Persatuan Autisme Muslim Malaysia. Anak saya mengatakan penyertaan adalah untuk mempromosi bahawa Autisme tidak menjadi penghalang sepenuhnya dalam membina hidup normal.

Seorang cucu saya, Akif, juga autistic dan sekarang sedang menjalani berbagai therapy untuk mengatasi masaalahnya. Akif termasuk dalam kumpulan "Mild Autism" maka ia mudah berbanding yang lainnya untuk dibina dan diasuh menjadi normal.

Hari itu dia berkarenah sedikit kerana saya yang kurang sensitif dengan perilakunya mengarahkan dia supaya jangan memggangu pekerja Persatuan menghias khemah. Rupanya dia seronok membantu dan merajuk bila dilarang. Kelihatan di foto di bawah ini ia sedang di pujuk oleh Tok Ayah.







Cucu saya yang seorang lagi, Ujai, tidak bermasaalah menerima arahan pada hari itu. Ujai juga istimewa dalam kategori ADHD. Dia menjalani therapy, semoga ia dapat menjadi anak yang biasa dan dapat berdikari bila dewasa nanti.

Hari itu dia steady sahaja. Malangnya ibunya tidak memeriksa kasutnya dan ia bermasaalah apabila berjalan pantas. Kami gelak bersama dan ia menjadi satu soft pengajaran untuk masa-masa akan datang.



Saya ambil foto ini sejurus sebelum mula berjalan. Asim, di kiri sekali, bukan anak istimewa dan tidak didaftarkan awal. Namun ia mahu juga berserta. Alhamdulilah dibenarkan. Anak saya dan cucu-cucu menamatkan perjalanan dan mendapat Bag Goodies yang sediakan. Seronok semua.

Ini adalah usaha kecil kami untuk cuba memastikan anak-anak istimewa terdidik dengan nilai-nilai murni untuk sama-sama menyumbang pada kemanusiaan sejagat,HUMANITY. Melentur buluh dari rebungnya.



Saya seronok anak-anak muda hari ini ramai yang peka dan peduli membantu mereka yang memerlukan. Pihak penganjur memaklumkan mereka mentargetkan untuk mengumpul sekurang-kurangnya RM250,000 untuk mereka yang memerlukan terutamanya di negara-negara yang dilanda peperangan. Mereka memfokus untuk anak-anak yang memerlukan anggota palsu. Saya hanya mampu berdoa semoga kesampaian.

Program hari tu penuh dengan berbagai acara untuk semua ahli keluarga dan dijangka tamat jam 4 petang. Tetapi kami pulang dalam jam 1 tengah hari. Suami dan saya sudah kepenatan menjaga cucu istimewa yang sangat aktif. 

Alhamdulilah terjalin kasih sayang dalam keluarga. Semoga berpanjangan dan berkekalan. Aamiin.......

.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails