"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, March 17, 2017

Dia Bakhil......


Saya mendengari cerita anak-anak sekarang.
Ramai yang baik dan bertanggong jawab Tetapi masih ada 
yang punya sifat-sifat  negatif 
yang tidak menguntungkan dirinya atau sesiapa pun.
Namun ini bukan bererti seseorang itu sempurna dalam segalanya. Tiada manusia yang terus berstatus sempurna tanpa melalui berbagai ujian dan peringatan. Cuma setiap kita harus bersifat rendah diri dan mahu mendengari nasihat dari siapa jua. 
Seperti yang dituntut oleh Al Quran, IQRA' itu mesti.
Dari situ kita mendapat banyak Ilmu, Ilmu yang Benar dan
 yang boleh di munafaatkan.


Saya mengingatkan diri saya dan anak-anak saya supaya jangan kedekut dengan ibu bapa dan semua ahli keluarga. Malah jangan kedekut dengan sesipa jua yang memerlukan. Al Quran guna perkataan 'bakhil'. 
Ini sifat yang tidak wajar ada dalam diri sesiapa pun.


Dalam umur saya yang makin hari makin sedikit bakinya, saya selalu teringat cerita seorang teman akrab yang mengadukan hal perihal seorang anaknya itu seperti am t berkira dengannya. Kedekut....., ia berkata 
dengan linangan air mata.
Tersimpan di hati saya yang dia tidak murah hati dengan ibunya pun. Amat berkira-kira tentang siapa yang punya itu
 dan siapa yang punya ini.
Bila ibunya tua saya mendapat tahu ia jarang sekali  mahu berziarah dan mengurus ibunya yang terlantar. Semunya dibuat oleh pembantu rumah ibunya. Oleh kerana ia tidak mahu membantu memberi tambahan
 gaji atas tugasan yang rumit,
 maka selalu sahaja pembantu itu lari dan meninggalkan ibunya
 yang hanya bergatung pada bapanya 
yang juga telah tua dan uzur.
Semoga dia tidak dikira durhaka, na'uzubilah.....


Sayugia kita tidak ambil ringan soal durhaka. Kalau tidak hormat dan kedekut dengan emak dan bapa tiri sekalipun, ia boleh dikira 
sebagai durhaka. Terutamanya jika merekalah yang 
membesarkan dan mendidik kita.
Allahu'alam.


Di bawah ini suatu peringatan saya terjumpa dicarian google.


Image result for foto orang bakhil or kedekut

Image result for foto orang bakhil or kedekut



Sudah banyak nasihat dan peringatan dari ustaz dan mereka yang
 ambil peduli tentang kesejahteraan keluarga,
 masyarakat dan negara.
Ramai orang yang kaya-raya tetapi masih bakhil. Saya berpendapat ini akibat mereka tidak mahu mencari Ilmu mengenai Allah, Tuhan Yang maha Pencipta dan juga RasuluNya. Orang yang bakhil selalunya bermegah-megah  
bahawa dialah yang pandai dan rajin maka sebab itu dia kaya. 
 Maka  dia rasa tidak perlu dia berkongsi.


Ahirnya dia yang rugi tetapi tidak pernah menyedari.
WaAllahu'alam.


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails