"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, March 25, 2017

Kali ini lega......




Bermula sebulan lalu saya dapat semula mengambil 
perkhidmatan pembantu rumah secara sambilan. Ia datang
 dua atau tiga kali seminggu.

Alhamdulullah .... bilik cucu saya kelihatan teratur
 buat beberapa kali seminggu.
Dapatlah Mamanya memberi contoh padanya alangkah baiknya
 jika bilik bersih dan teratur.
Selalu sahaja kita di sindir dalam WhatsApp betapa anak-anak
 orang Jepun diajar membuat kerja pembersihan tanpa pertolongan orang dewasa. Orang Malaysia dikatakan kurang peka 
dan kurang peduli.
Maka saya pun kempen pada keluarga untuk mencontohi
 apa yang sepaturnya.

Nenek-nenek kita dahulu punya keperhatinan untuk mengemas rumah. Generasi sekarang sudah mula meninggalkan warisan itu.
Mengapa ye?

Saya rasa kerana kini sudah terlalu banyak budaya lepak dan
hiburan yang membuat anak-anak muda
kurang minat tinggal di rumah semasa hujung minggu
 atau cuti-cuti am.
Maka saya berharap selain ibu-bapa, usaha dakwah ustaz dan ustazah dan ahli-ahli pendidik amnya  dapay
menyedarkan akan hakikat pentingnya kebersihan
 dalam hidup harian kita.

Ini pemerhatian saya.
 Saya rasa kecewa secara umumnya generasi muda sekarang
 tidak seperti saya dahulu.
Mungkin kerana saya dilatih bekerja kuat sebagai keluarga
 pendatang dan tidak banyak masa terluang untuk lepak 
dan mencari hiburan.
Bentuk hiburan generasi  dulu setakat main berbagai mainan 
ciptaan sendiri di sekeliling rumah. Kami tidak pergi jauh.

Semoga kelainan budaya generasi sekarang tidak
 merugikan wawasan secara jangka panjang. Saya masih dengan 
cara dahulu juga. Sudah sebati kini sudah dewasa tua.
Iaitu kerja kuat sebelum bermain dan berehat.


Sampai di sini dahulu.


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails