"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, March 19, 2017

...malang berseorangan....


Dua hari dulu saya ke Hospital Shah Alam. Hospital baru
 yang tersergam indah.
Saya ke sana untuk ziarah anak jiran saya di Kg Parit Semerah pontian suatu masa dahulu. Kini kami sudah tinggal berjauhan. 
Tinggal anak cucu sahaja yang ada.
 Alhamdulilah kami masih berhubungan dan semangat kejiranan
 masih saya hargai.





Kami datang berenam dan kami angkatkan doa yang diketuai
 oleh teman kami, seorang Ustazah.
Saya rasa sayu mendengari cerita adiknya, ahli qariah Kg Tunku Petaling Jaya di mana saya berjiranan sekarang. 
Kami diceritakan bahawa abangnya memandu berseorangan dan baru keluar dari Masjid kerana solat zohor untuk mengambil anaknya di sekolah. Waris hanya mendapat panggilan talipon mengatakan 
abangnya kemalangan dan kini ada dihospital.

Agak cemas mendapat berita itu kerana tidak tahu di hospital mana. Untuk pendekan cerita abangnya ada di Hospital Shah Alam tetapi tidak tahu siapa yang menghantarnya. Pihak hospital hanya mendapat panggilan kecemasan untuk menghantar sebuah Ambulan kerana kemalangan jalan raya.

Kami ambil iktibar. Kata pepatah Melayu: Malang tidak berbau.
Sebab itu ustaz selalu berpesan dalam majlis Ilmu supaya kita harus sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga dan beringat-ingat bahawa Takdir Allah boleh datang sekelip mata.
Kini pesakit masih koma dan semasa kami ziarah ia hanya bergerak sedikit-sedikit. Semasa saya menulis ia belum lagi sedarkan diri.

Dia Kaki Masjid, kata adiknya. Alhamdulillah.
 Semoga Allah melimpahkan kasih sayangNya yang tidak terhingga dan semoga Allah mudahkan waris terdekatnya 
menjaga hingga pulih. 
Kami mendoakan yang terbaik baginya.

Hadith ada mengatakan jika kita menziarahi orang sakit, beribu 
Malaikat akan berkumpul sama mendoakan kesejahteraannya.
Allah menggugurkan dosa-dosanya kerana kesakitannya. Dan Allah juga menggugurkan dosa-dosa orang-orang yang menziarahinya.
 Semoga ziarah kami Allah berkati dan apa pun kesudahannya, kami berdoa dapat bertemu kembali di syurga FirdausNYA tanpa hisab
Aamiin ya Rabb...


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails