"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, March 20, 2017

Mencabar minda OKU......





Alhamdulillah, pagi ini saya dapat menulis sedikit. Kelmarin petang hujan amat lebat dan suami serta saya pulang dari Wangsa Maju memandu kereta lama rasa khuatir tidak dapat melepasi air yang bertakung di perenggan jalan dan kadang kala deras mengalir. Sepertinya kereta saya boleh hanyut......


Alhamdulillah, kami selamat sampai.


Selepas berehat saya lihat fon dan baca anak saya mengirim foto Ujai seperti di sebelah kiri ini. Dia jatuh semasa di sekolah lebih seminggu yang lalu dan tangan kanannya retak sedikit tulangmnya. Kelihatan kesakitan semasa dia menunggu doktor untuk rawatan.


Saya suka cerita perihal karenahnya kerana Ujai anak istimewa yang dengan mudah dikategorikan OKU oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat. Kalau tidak ada kad OKU dia tidak dapat masuk sekolah khas dan mendapat terepi khas. Dia secara teknikalnya ADHD. (Attention Deficient Hyperaktive Disorder).





Dia sentiasa aktif dan ayahnya suka membawanya ke apa jua acara yang membuat dia teruja dan dan dia dapat menguji kebolehannya. Di sini kelihatan dia bersama ayahnya dalam majlis perasmian Sukan SEA yang akan di adakan di Kuala Lumpur. Kata ayahnya berfoto dengan mascot sukan membuat ia amat seronok dan nak tayang pada saya, Embahnya.
Dia selalu riang dan pada saya dia tidak rasa dia OKU






Ini Ujai dengan ayahnya, menguji basikal yang ada dalam pelancaran hari itu.
Ujai boleh berlari laju dan kata gurunya ia berbakat untuk menjadi ahli sukan dalam kategori yang ia suka. Ibunya kata ia ingin menghantar Ujai ke tempat di mana ia boleh mendapat latihan professional.


Ini satu alternatif bagaimana mahu mendidik dia menjadi dewasa yang berketerampilan dan berjati diri supaya tidak bergantung
 pada ibu bapa sahaja.
Ujai suka aktiviti yang lasak. Untuk hal-hal akademik
 dia kurang minat. Dia tidak mampu menumpu perhatian
 seperti anak-anak yang normal. Namun dengan terepi yang anak saya aturkan, Ujai menampakan hasil yang makin hari makin positif. 
Alhamdulillah. Semoga berterusan....


Usaha terepi adalah usaha yang memerlukan belanja yang mahal.
 Anak saya tidak mampu buat semuanya. 
Pihak kerajaan hanya memberi rm150 sebulan untuk semua tujuan.
 Kos untuk membangunkan minda dan bakat di sektor swasta untuk
 anak-anak istimewa boleh mencakupi hingga rm1,000 lebih sebulan untuk beberapa sessi. Tidak semua ibu bapa berkemampuan.


Allah tidak mencipta semua makhluknya serupa. Tetapi kita harus redha kerana tidak ada ciptaan Allah yang sia-sia. Semua ada hikmahnya. 
Masyrakat harus memahami hakikat ini supaya tidak ada sesiapa yang rasa seperti tersingkir jika dilahirkan berbeza.


Allah tidak menzalimi hamba-hambanya. 
Allah maha Mengetahui dan maha Bijaksana.
Dan Rahmatnya melimpahi segalanya yang manusia tidak
dapat menilainya tanpa ilmu dan ketaqwaan.

Mohon Redha Mu ya Rabb...


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails