"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, April 17, 2017

Age is but numbers.....NO ! Age is for real.



Umur bukan setakat nombor sahaja. Umur adalah satu hakikat.

Janganlah kita ikut pendapat mereka yang tidak percaya pada ketentuan Allah dan percaya pada hari Akhirat. Mereka berkeyakinan jika kita tidak ambil umur secara serious, maka kita dapat lakukan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang berumur muda. Sering saya terbaca dalam kiriman Whatsapp kekawan menunjukan video orang tua menari secara orang muda menari dengan iringan musik yang rancak. Ada beberapa contoh lain yang saya percaya ramai kita yang tahu dan saya khuatir ada yang mula berfikir secara yang sedemikian.

Tidak....

Kita harus ambil umur secara serious, tua atau muda sebab kita tidak tahu bila datangnya giliran kita akan didatangi malaikat Izrail.

Di dalam alQuran Allah menyebut hakikat umur. Umur 40 antara yang disebut sebagai umur yang penting. 

A015
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".



Maka kita harus serious dalam memikirkan fakta umur. Ramai kita yang meraikan tarikh hari lahir tanpa beringat bahawa umur kita sudah berkurangan. Janganlah kita memikirkan sampai bila kita akan hidup.
Setiap hari pun umur kita berkurangan, jangankan setiap tahun. Dan Allah telah memberi peringatan bahawa kita boleh sampai umur yang seperti kebudak-budakan.


A070
Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
(Al-Nahl 16:70) | 


Ayuh kita serious dalam melihat umur....

Saya berkongsi cerita fenomena umur dan tua kali ini kerana 2 minggu dahulu abang saya berumur 74 tahun di diagnose dengan ketumbuhan di otaknya. Namun ia belum sahih sama ada kanser atau bukan. Walau apa pun saya perhatikan dia sudah agak lupa-lupa. Sebelum ini dia tidak demikian. Saya berdoa semoga pemerhatian saya itiu tidak tepat dan kalau dia lupa-lupa itu adalah fenomena sementara. Ia masih dalam pemerhatian doktor2 pakar dan kini di rumahnya dijaga rapi oleh isteri dan anak-anaknya. Saya bersyukur anak-anak amat prihatin tentang orang tuanya.

Therefore age is not just numbers. It is for real......
Semoga Allah sentiasa memelihara kita.


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails