"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, April 18, 2017

Bukit-bukit Pasir yang aku tidak tahu.....





bukit-bukit pasir


yang aku tidak tahu

Membaca sebuah tafsir alQuran 2 hari dulu, saya rasa terkejut seketika apabila di sebut Surah Al-Ahqaaf dan saya seperti tidak pernah mendengarinya. Rasa agak ketakutan di hati kalau-kalau ilmu semudah itu sudah tidak tahu 
atau hilang dari ingatan. Maka cepat-cepat saya buka google dan kemudian saya baca surah itu sekali lagi dengan menumpu terjemahannya sekali lagi.

Di bawah ini ayat-ayat dalam surah al-Ahqaaf yang saya ingin rakam untuk ingatan, semoga selamanya.



Surah Al-Ahqaaf - سورة الأحقاف

(bukit-bukit pasir)

A021
Dan ingatlah peristiwa (Nabi Hud) saudara kaum Aad, ketika ia memberi amaran kepada kaumnya yang tinggal di lembah "Al-Ahqaaf", - sedang (amarannya itu samalah seperti) amaran-amaran yang telah diberikan oleh Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya dan yang datang sesudahnya - (dengan berkata): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari yang besar (huru-haranya)".
(Al-Ahqaaf 46:21



A022
Mereka menjawab: "Adakah engkau datang kepada kami untuk memesongkan kami dari menyembah tuhan-tuhan kami? Maka bawalah azab seksa yang engkau janjikan kepada kami itu jika betul engkau dari orang-orang yang benar!"
(Al-Ahqaaf 46:22

A023
Nabi Hud berkata: "Sesungguhnya ilmu pengetahuan (tentang kedatangan azab itu) hanya ada di sisi Allah, dan (tugasku hanya) menyampaikan kepada kamu apa yang aku diutuskan membawanya, tetapi aku lihat kamu satu kaum yang jahil (akan tugas Rasul)!"
(Al-Ahqaaf 46:23

A024
Maka apabila mereka melihat azab itu sebagai awan yang menghala ke lembah-lembah mereka, mereka berkata: "Ini ialah awan yang akan membawa hujan kepada kita!" (Mendengarkan kata-kata yang demikian, Nabi Hud berkata): "Tidak! Bahkan itulah (azab) yang kamu minta disegerakan kedatangannya, iaitu angin yang membawa azab seksa yang tidak terperi sakitnya;
(Al-Ahqaaf 46:24

A025
"Yang menghancur leburkan segala-galanya dengan izin Tuhannya". (Setelah azab itu menimpa mereka) maka menjadilah mereka (punah ranah) - tidak ada yang kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka. Demikianlah Kami membalas kaum yang berdosa.


Tujuan perkongsian kali ini hanya semata-mata mahu
berkongsi fakta bahawa manusia boleh hilang ingatan sekelip masa.....kami yang warga tua ini. Maka kaum muda harus beringat untuk mamahat ilmu dari muda supaya daya ingatan menjadi kuat.....
dengan izin Allah jua.

Kita jauhkan diri dari berbuat dosa semoga tidak tergolong seperti dalam ayat-ayat di atas.

Mohon keampunan Mu ya Rabb
 atas segala kelalaian.


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails