"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, October 31, 2017

Penat tapi seronok ....












Bilakah penat itu menjadi asbab keseronokan ?

Subuh 25 okt kami berada di KLIA1. Penerbangan kami ke Jarkata ialah pada jam 7.30 pagi. Kami duduk sebentar menikmati keindahan alam ciptaan yang Maha Pencipta. Masya Allah.



Saya ikut kumpulan teman-teman dari Tangkak. Destinasi pertama ialah di Puncak, Bogor. Setelah makan tengah hari kami sampai ke hotel yang dipilih oleh penganjur. Puncak sama sekali tidak dingin seperti yang dikhabarkan. Maklumlah.... cuaca berubah dengan pembangunan yang pesat di mana jua. Di Cameron Highlands pun demikian. Maka kami terima seadanya.







Hotel ini di kaki bukit. Ia baru diambil alih oleh Syarikat berfahaman Islam. Sebelumnya ia di punyai oleh seorang yang beragama Hindu.' Pemandangan sekitarnya cantik kerana ia dibina di tepi sungai beraliran deras. Tetapi penghuni terpaksa memanjat naik ke banguanan chalet beberapa mata tangga yang tinggi yang saya kira amat sulit bagi kami yang sudah masuk umur 7 series.






Tetapi buat beberapa individu yang masih bertenaga naik tangga 
tidak jadi masaalah.
Pada pagi hari lepas subuh ada pula yang turun naik tangga "jogging".
Saya hanya melihat dan rasa tertinggal








Lihat berapa tinggi buat saya "menongkah" naik tangga.
Penat tapi menyeronokan sebab ada teteman yang suka membantu dan rasa teruja  melihat keindahan alam sekeliling.




Ini foto kenangan buat suami saya di hadapan ruang pendaftaran.



Saya pula banyak duduk berehat sendirian dan Kak Nortipah datang
 berfoto dengan saya. Saya panggil 'kak' tetapi umur sebaya.
Saya hormat kerana kak Tipah adalah guru AlQuran di samping 
tugas-tugas lain yang mencabar.

Setelah sarapan kami menaiki bas ke Tamrin City di Jakarta untuk persiaran dan membeli-belah. Perjalanan turun bukit agak menyegarkan kerana laluan dipagari pohon-pohon rendang yang menghijau dan rasa seronok menikmati udara nyaman.







Apabila sampai di lebuh Raya maka cerita lalu lintas yang macet menjadi perkara biasa.




Tetapi kami punya supir Pak Hendra namanya yang amat pandai dan cekap memandu. Kami segera sampai dan tidak pernah rasa cemas ditengah-tengah macet total yang kami alami.


Kami makan tengah hari di Restoran Batik Kuring.


Hidangannya sederhana dan amat sedap sekali.
Suasana tempat makan amat sejuk dan menceriakan.
Tepat dengan kesukaan saya. ALHAMDULILLAH.

Selepas makan kami ke Masjid Istiqlal untuk solat Sunat sempena lawatan.
Masjid ini masjid terbesar di bandaraya Jakarta.




Saya ambil kesempatan berselfi dengan Dr Asmah Ahmad, 
seorang konsultant
Pembangunan Alam dan kajian envioroment.



Ini sebahagian peserta sibuk menyusun diri untuk berfoto.


Merakam keberadaan di hadapan Masjid al Istiqal.


Kenudian kami ke Ancol Beach City. Waktu sudah hampir senja dan sudah tidak ramai pelancung yang berkeliaran


Senja di Ancol City. Pantai itu dibina atas tanah tambakan. buatan manusia.
Tidak ada apa-apa yang luar biasa.




Sampai di sini dulu catatan kali ini. 
Hidup sentiasa mengejar masa. Suami dan saya mengikut rombongan ini semata-mata kerana diajak oleh teman akrab yang mengaturkan lawatan ini.
Kami sudah beberapa kali 4 tahun yang lalu kerana tugas suka rela.
Kali ini kami hanya melihat perubahan yang ada di Jakarta.
Alhamdulilah. Kepenatan dan kini berehat sehari dua.

......



No comments:

Related Posts with Thumbnails