"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, October 9, 2017

Rasa amat ketinggalan.......




Ibarat bunga-bunga lalang mengering dan layu seperti yang 
di atas ini. Umur makin bertambah dan ini bererti baki hidup ini makin berkurangan.Semalam saya bercerita dengan kakak di kampung anaknya
 di hospital dengan kesan-kesan diabetis
yang membimbangkan.  Saya juga ada diabetis 
dan diumur sekarang masih banyak kagi yang belum terbuat 
untuk bekalan ke alam yang kekal nanti.

Saya teringat lawatan saya ke Perth baru-baru ini. Host yang 
membawa saya kesana ke sini 
baru berumur 39 tahun tetapi gigih dengan kerja-kerjq sukarela
 dalam bidang pendidikan yang dipelopori oleh Shaikh gurunya yang banyak menasihati  bahawa tidak akan ada kejayaan
 tanpa pengorbanan. Kita selalu cari jalan pintas untuk 
mencari sesuatu. Letih juga tetapi tidak mesti menjamin kejayaan. 







Hidup ini dipengaruhi oleh berbagai idea mengenai kejayaan dan kebahagiaan. Saya mengaku semasa muda sememangnya 
terikut-ikut akan budaya orang-orang yang dikatakan "modern"
 tanpa menyedari bahawa yang jelas dan
 "modern" itu adalah ISLAM dengan tradisinya yang penuh lengkap.
 Cuma saya cuai untuk menimba ilmu kearah itu. Umur makin 
rapuh seperti tumbuhan di atas ini.
Alhamdulillah dengan berkat doa ibu bapa dan ehsan teman-teman yang sudah lama mendahului saya mencari Ilmu untuk diamal
 persis tuntutan Islam, saya mula bertindak walaupun sudah jauh ketinggalan. Alhamdulillah Allah masih memberi ruang dan peluang.

Ceramah Shaikh Okasha Kameny yang saya sering ikuti dalam 
Utube  menyedarkan saya bahawa pengorbanan yang Allah tuntut
 tidak seberat pengorbanan yang Allah tuntut dari
 Nabi IbrahimAS yang di minta menyembelih anaknya kesayangannya. 
Itu pun saya tidak menguatkan tekad untuk bersungguh-sungguh.
 Mohon doa pembaca budiman semoga saya sekarang dapat menguatkan diri berkejaran sebelum samapinya garis penamat yang Allah tentukan.









Semoga kita semua mendapat anugerah limpah Rahmat Allah yang tidak terhingga dan mendiami  taman-taman Syurga 
yang tiada bandingannya di dunia ini.
Aamiin ya Rabb...


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails