"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, January 29, 2019

Biar PH tumbang.....@bicara minda.




foto di bawah ehsan carian google.
Image result for foto pohon tumbang

Ibarat pokok digoncang hingga tumbang....sekuat ribut taufan tiada pengecualian.

Entry ini hanya menguji fikiran sendiri mencari pencerahan.......
Apa yang saya kata di bawah ini pasti ada yang betul dan ada yang tidak betul.

Biar PH tumbang...biar tersungkur...PH kita jatuhkan.
Tersentuh sedikit saya membaca dan mendengari kata-kata seperti itu.
Saya bukan orang politik dan bukan peminat tegar PH walaupun
 saya turut mengundi PH di PRU14.
Waktu itu saya lebih memikirkan untuk pilih "the lesser evil"....
Banyak faktor lain yang saya kira boleh ditangani selepas masaalah
yang terbesar di singkirkan.

Saya selalu berharap kita dapat berfikiran positif.

Saya bukan mengatakan berfikiran positif itu bererti  kita semua
sokong PH mati-matian.  Tidak.....bukan begitu. 
Saya suka mengingat kembali cara Rasulullah saw 
berjuang menegakan Kebenaran, mentauhidkan Allah swt.
 Baginda berjiwa besar.  Semasa berdakwah di Taif, Baginda dicederakan,
dihina dan dizalimi hingga para Malaikat meminta kebenaran Allah swt untuk 
membalas balik tindakan pihak kuffar yang ganas itu.
 Kata Malaikat (yang bermaksud): 
Ya Rasulullah mahukah aku hempap mereka ini dengan
 gunung ganang yang ada ini?
Rasulullah berkata (yang bermaksud) Tidak, jangan begitu.
 Mungkin nanti di masa hadapan ada keturunan mereka yang
 akan menyembah Allah swt.
 Aku yakin kerana tiada Tuhan yang lain yang layak disembah.

Dan Rasulullah saw terus berjuang menegakan agama Allah disokong
 bersungguh-sungguh oleh para sahabat
 dan pejuang-pejuang yang beriman dan bertaqwa.

Kita ikut juga contoh Nabi Ibrahim AS semasa cuba menerangkan pada
kaum yang jahil bahawa patung-patung berhala itu tidak membawa
 munafaat pada sesiapa.
Baginda tidak memecahkan kesemua patung. Bila dituduh oleh kaumnya,
 Baginda kata tanyakan pada patung yang ada itu siapa yang merosakan
 berhala mereka. Pastinya patung itu tidak menjawab.
Nyata Nabi Ibrahim AS amat bijaksana menangani isu dihadapannya.

Saya menyedari kelemahan saya sendiri...tidak bijak dan tidak bijaksana.
Rasa sentiasa khuatir nanti kita heboh menegakan kebenaran masing-masing
 di sana sini, diakar umbi kita kecundang.

Saya mengharapkan semua rakyat yang mencintai keselamatan negara,
pembangunan dan kemajuan ekonomi yang membela taraf hidup rakyat,
serta menjunjung keluhuran Perlembagaan dan menegakan Kebenaran Islam
dapat merenung sejenak dan melihat semula cara berfikiran
 dan cara bertindak  dalam isu mahu kaum Melayu
menerajui kepimpinan dan mahu Islam menjadi agama 
rasmi yang tidak lagi dapat dipertikaikan dan tidak boleh dipersoalkan.

Inilah harapan saya dan sering berdoa semoga Allah selamatkan Malaysia
tidak kira siapa jua yang menerajui kepimpinan negara.

Saya berfikir dalaman diri saya sendiri.
 Saya cuba contohi kata ustaz supaya kita nilai diri dengan teliti,
 total serta penuh ikhlas
 dengan tekad bahawa tujuan dan perjuangan hidup kita ialah semata-mata
 mahu menjunjung kebenaran alQuran dan Sunnah.
Bukan untuk kepentingan diri dan sesiapa jua serlain dari Allah.

Sejauh manakah  kita ini sudah berikhtiar, sudah mencuba sedaya upaya untuk maju 
dan berjaya tanpa sentiasa mengharapkan bantuan.
Sejauh manakah kita sudah benar-benar memahmi Islam dan
mempraktikannya setepat yang termungkin dan terdaya tanpa berbelah bagi
 dan tanpa iri hati. Sejauh manakah kita sudah bertindak sendiri menjemput
atau berdakwah pada yang belum Islam semoga memahami Islam.

Saya belum......saya mengakui ikhtiar tindakan saya belum sempurna.

Tetapi saya sudah mula menyedari hakikat bahawa kita jangan hanya
 berpidatu atau berbicara membangkit semangat yang boleh membuat
 seseorang lain  tersasar kerena kita sendiri
belum benar-benar memahami kehendak alQuran dan Sunnah.

Pada pendapat saya isu Melayu penting di Malaysia ini tetapi isu Melayu
 adalah sampingan sahaja disisi Allah swt. Isu Aqidah adalah terutama.
Allah cipatakan manusia
 berbagai rupa  dan warna dan berbagai budaya
supaya memahami satu sama lain dan bersama-sama menjalani
 hidup berasaskan  Paradigma Tauhid yang Allah sebut dalam alQuran.

Saya yakin hanya Islam yang dapat menyatukan manusia.
Kalau orang Melayu dapat benar-benar berpegang teguh pada ajaran Islam
 dan menunjukan contoh yang baik maka mereka yang belum memahaminya
akan terbuka hati untuk mengikutinya juga.
Dan yang bengis terhadap Islam akan rasa gentar
dan akan akur satu hari nanti.

Dengan kemenangan BN di Cameron HIghlands saya amat berharap
 ia tidak menjadi  pencetus medan untuk bermusuhan dan mendabik
 diri mengakui siapa yang lebih membela Islam.
Kita harus yakin Allah maha Memerhati.

Semoga kita tidak sentiasa bertelingkah sesama kita tanpa Ilmu yang Benar
 yang mencukupi dan sempurna. Kita sering lihat perbezaan yang kecil menjadi besar
 kerana tidak ada rasa persaudaraan dan tidak  suka memaafkan kesilapan.
Kita terus mengungkit hal-hal yang
 telah lalu tanpa memberi ruang untuk membetulkan kesilapan dan mencari
serta memperkuat persamaan yang Benar.
Kalau kita bertalu-talu mempertikai perbezaan yang kecil-kecil maka
syaitan akan menyesatkan kita.
Maka sampai bila pun kita tidak akan dapat bersatu dan
 sampai bila pun kita tidak
akan dapat menegakan Kebenaran yang Allah swt tuntut atas diri kita.

WaAllahu'lam.
Semoga kita mendapat Hidayah dan TaufikNYA.


................

No comments:

Related Posts with Thumbnails