"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 31, 2019

Hampir tidak kenal Batu Pahat......



Saya pinjam kereta anak saya untuk ke Tangkak dan Batu Pahat.



Saya lahir dan membesar di Pontian Johor. Maka Batu Pahat adalah bandar dalam laluan ke Kuala Lumpur. Sebelum wujud Lebuhraya Utara Selatan saya pasti ikut Batu Pahat untuk balik kampung jika memandu sendiri. Itu jalan yang terdekat.

Saya tiada saudara- mara di daerah Batu Pahat. Maka sejak ada Lebuh Raya saya tidak lagi menjenguk Batu Pahat. Minggu lepas saya dan teman akrab beserta suami pergi ke Batu Pahat setelah selesai urusan di Tangkak untuk ziarah anak teman saya yang sakit agak tenat.

Terpinga-pinga saya dan seperti sudah tidak kenal lagi bandar yang saya sering lalui lebih 10 tahun yang lalu. Sudah terbina banyak Hotel dan dengan google kami mengambil masa untuk memilih yang kami mampu untuk bermalam. Alhamdulillah akhirnya kami tinggal di Krystal Inn. Kecil tetapi selesa. Bersyukur Allah kurnia kemudahan di umur emas ini.




Esuknya kami putar-putar melihat perubahan yang ada. Teman saya tidak hairan sebab mereka selalu datang kerana menziarahi cucu-cucujnya di sana. Suami saya sering kepenatan dan kami mencari tempat sesuai untuk berehat. Kami ke Aeon Mall melihat-lihat cara warga emsa. Kami "Ngopi" saje sambil melihat orang Batu Pahat sibuk membeli belah.

Di bawah ini foto teman saya di DAGAN Rengit Coffee. Saya rakam untuk kenangan putar-putar bila tenaga sudah berkurangan. Kami minum Coffee Rengit. Sedap boleh rekomen.

Yang membuat saya teruja ialah berbagai bentuk kerusi untuk pelanggan duduk. Saya suka yang fotonya saya rakam di bawah ini. Unik dan kreatif..........



Selepas kepenatan rasa seronok  kami dijemput  makan di rumah besan teman saya. Besan sekeluarga yang menjaga menantu teman saya ini. Amat peramah dan kami rasa amat selesa. Tuan rumah berbaju merah dan isterinya duduk di hadapannya. Alhamdulillah kami disajikan makan tengah hari yang lumayan. Sudah lama saya tidak bermesra dengan orang di kampung dan rasa ia sebuah nostalgia. Budaya kami di Johor ialah sesiapa yang ziarah di rumah maka tetamu akan dihidangkan makanan berat-berat. Nasi sudah pasti. Keluarga ini adalah katerer maka hidangan berbagai rasa disajikan. Alhamdulillah. Rezeki itu Allah yang tentukan. Bersyukur atas apa jua nikamt yang Allah beri. Tidak kira rupa dan warna. Nimat barokah yang utama.


Itulah kenangan sehari di Batu Pahat. Di umur dewasa tua ini, kami tidak ambil ringan segala yang kami lalui. Amat bersyukur masih dikurnia ruang untuk ziarah saudara yang sakit. Kami bincang apa yang harus diikhtiarkan kerana sakit kanser sudah agak lanjut. Apa pun Allah yang maha Pengasih Penyayang dan Allah sahaja yang maha menentukan. Semoga Allah kurnia yang terbaik disisiNya  bagi anak teman saya ini. Sama-sama keluarga mencari ikhtiar untuk rawatan alternatif. Semoga kesampaian.

Mohon kasih sayang MU ya Rabb.......

................

No comments:

Related Posts with Thumbnails