"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 10, 2019

Menyantuni waris pelapis....



Saya kerap mendengari bahawa generation gap yang ada dalam masyarakat kita ialah kerana yang tua sudah tidak dapat memahami citarasa orang muda dan orang muda terlalu sibuk untuk meluangkan masa buat orang tua.

Saya tidak bercadang menganalisa siapa  dipihak yang benar. Saya hanya mahu membetulkan diri.

Maka pada Sabtu lalu saya menumpang kereta seorang anak buah untuk balik kampung. Suami tidak bersama untuk memngelakan kakinya kembali bermasaalah.


Saya bermalam di rumah kakak saya di Pontian dan keesukan harinya saya ke Johor Bahru. Saya dilahirkan di Pontian dan bersekolah hingga tingkayan 5. Kemudian saya ke English College JB dan tinggal bersama kakak yang kedua tua. Ini sejarah 50 tahun dahulu dan rumah kakak saya sudah dibina semula oleh anak-anak dan saya sudah tidak mengenali suasana yang baharu.


Ini foto anak-anak dan menantu kakak saya. Sebuah nostalgia. Dahulu saya berfikiran kejayaan dalam hidup itu bergantung pada kejayaan dalam pendidikan formal. Saya salah takrif. Yang jadi penentu kejayaan ialah akhlak seperti yang dituntut dalam alQuran. Jangan mensyirikan Allah. Itu teras akhlak yang mulia dan itu kunci kejayaan. Saya seronok melihat mereka ria dan saya diberitakan semua ok-ok sahaja. Bumi mana yang tidak ditimpa hujan. Tetapi anak cucu saudara saya ini dapat menyusun hidup yang terbaik bagi mereka mengikut kemampuan yang Allah kurnia. Dalam kesederhanalah kita dapat menghayati erti kesempurnaan. Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan dan kami dapat mengurus kehidupan benar-benar dalam rung lingkup Tauhid yang diajarkan.


Kami berbicang santai semasa makan bersama bersama pelapis umur pertengahan.


Kami ziarahi pelapis muda dan bersembang dengan harapan yang muda menyantuni ibu bapa.


Kedua-dua kakak saya yang di tengah-tengah itu yang menjadi juru cakap kami yang tua.
Sembang santai kami penuh gelak ketawa, mesra. Alhamdulillah suasana erat ikatan keluarga dapat dirasai dan semoga berpanjangan.



Saya berpendapat dalam menyantuni pelapis muda pihak tualah yang lebih mudah turun membumikan prinsip-prinsip warisahn hidup yang penuh kemesraan.
Ibarat kata: Turun bukit itu lebih mudah dari naik bukit.
Biasanya pelapis muda yang rasa agak tersekat kerana takut "dimarahi' jika mereka tidak mengikuti warisan nilai-nilai hidup sempurna. Maka yang tua lah harus memberi sokong semoga apa jua masaalah yang ada menjadi ringan. Berat samna dipikul. Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan.

Seharian saya bersama mereka. Saya ke pasar melihat perubahan yang ada. semuanya tidak sama. 
Teringatkan kakak saya yang telah meninggalkan keluarga 40 tahun yang lalu.
Semoga Allah menempatkan ruhnya bersama-sama Ruh para solihin.
 Juga ruh abang ipar saya, Wak Saru namanya. 
 Jam 6 petang saya berangakat pulang ke Pontian.
 Jalan amat sesak dari JB ke Pontian.
Tidak mengapa sebab saya rasa seronok.Semoga dapat mengulangi 
ziarah kemesraan ini.


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails