"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, January 2, 2019

Sekilas tibanya 2019...









Ahamdulillah. Allah kurnia umur dan kesihatan untuk membuka tirai 2019. Malam itu saya tidur awal. Ditengah malam saya dikejutkan dengan bunyi bunga api. Terus teringat malam itu malam 31 Disember dan rakyat Malaysia menyambut tahun baru dengan pertunjukan bunga api. Tetapi rakyat di kampung hanya mendengari cerita kisahnya sahaja. Walau apa pun Allah maha Bijaksana dan maha Adil. Tiada siapa yang dapat menduga limpah Rahmatnya.





Saya lihat dari jendela rumah saya dan disebelah ini (dan di bawah juga) adalah cahaya bunga api yang saya nampak. Kamera saya kamera 2 ringgit maka itulah hasilnya. Tidak mengapa saya katakan dalam hati. Janji ada tanda ingatan menjelangnya tahun 2019. Semasa saya bekerja tidak tertlintas Allah akan  panjangkan umur hingga kini kerana saya ada diabetsis. Ketentuan Allah tiada siapa yang tahu. Mana tahu Allah akan kurnia umur lagi. Semoga umur yang bermunafaat. Tetapi impian Wawasan 2020 seperti tidak tercapai. Itu juga ketentuan Allah.

Semuanya ketentuan dan kehendak Allah. Tetapi ada peristiwa yang Allah redha dengannya, dan ada yang tidak. Semoga kita semua memahami Qadha dan Qadar Allah dan bersabar dengan segala ujian yang diturunkan.




Di bawah ini sinaran matahari pagi 1 Januari 2019
yang saya lihat dari jendela rumah.
Semoga Allah kurnia yang terbaik bagi kita di sisiNya


Di bawah ini pula cucu-cucu yang tinggal bersama saya nampak ceria
 bersedia untuk ke sekolah pada tahun baru. 
Dahulu bersekolah di Petaling Jaya dan hari ini di Putrajaya.
Semoga Allah mudahkan laluan 2019 dan seterusnya.


Aamiin ya Rabb....


.............................

No comments:

Related Posts with Thumbnails