"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, January 11, 2019

Cosy Corner @ 84





Ini kakak saya yang tertua yang Allah kurnia umur 84. Amat bersyukur, Alhamdulillah,

Dulu dia seorang guru di sekolah rendah kerajaan. Kini bersara dan tinggal sendirian setelah suami meninggal dunia. Ada anak yang tinggal berhampiran rumahnya.

Saya ingin kongsikan sedikit pemerhatian saya atas mereka yang telah melangkaui umur 80 tahun. Alhamdulillah ia sihat. Sakit-sakit biasa yang dapat di kontrol dengan izin Allah kerana rajin makan ubat doktor dan ubat alternatif. Sakit adalah ujian yang membawa munafaat jika kita terima dengan sabar dan redha. Tidak sakit pun juga merupakan ujian. Allah ingin lihat sejauh mana keyakinan kita pada Allah dan sejauh mana kita telah menepati apa jua yang dituntut dalam alQuran dan ajaran Rasulullah saw. Allah sentiasa mahukan kita kembali padanya apa jua yang telah berlaku pada kita.

Hidup harian kakak saya membuat saya agak "iri hati". Ia masih boleh mengurus diri dan bila sihat tidak perlu pertolongan. Ia masih mampu pergi ke Majlis Ilmu. Kakak saya yang satu lagi membawanya dengan ehsan kereta seorang teman. Alhamdulillah Allah mudahkan.


Rumahnya kecil sahaja tetapi rasa cosy. Ia masih boleh mengatur dan mengemas rumah dengan bantuan anak jika tugas itu agak berat sediki. Di atas ini Cosy Corner yang saya sendiri suka duduk di situ menonton TV alHijrah sebagai laluan menndapat Ilmu.
Jika tiada keman-mana kakak saya banyak menghabiskan masa disitu dengan membaca dan sebagainya. Umur 84 pada saya sudah memasuki umur yang amat istimewa. Emak saya meninggal di umur 95 tahun mengikut kiraan tidak rasmi.
Saya berangan-angan hendak buat satu Cosy Corner di rumah saya dan semoga cucu-cucu dapat menjaga seperti yang saya jangka dapat jaga. Saya ingin letak komputer saya berdekatan dan tidak perlu bertukar tempat dan ini saya rasa akan memudahkan lutut saya yang sekarang ini sudah mula meragam. Dan saya baru masuk 72 tahun. Semoga Allah kurnia umur panjang yang bernunafaat.

Ini sahaja coretan saya. Saya baru balik dari kampung dan setiqp kali balik kampung kenangan hidup di kampung akan membawa satu nostalgia yang ada kalanya membuat saya terharu ingat emak dan bapak. Lagi tua lagi selalu teringat emak dan bapak. Semoga mereka sejahtera di alam Barzah dan kami bertemu semula di Syurga Firdaus tanpa hisab dengan Rahmat Allah yang tidak terhingga.


Aamiin ya Rabb....

.....................................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails