"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 3, 2019

"Supreme Nothingness"...@ Meditation?





Terkejuat saya suatu petang selepas Maghrib seorang anak menantu saya tergesa-gesa mengambil barang di rumah saya dalam perjalanan pulang ke rumahnya selepas menghadiri satu sessi "self development" yang di anjurkan oleh sebuah syarikat swasta. Saya tidak kesempatan bertanyakan secara terperinci sessi yang dihadirinya kerana ia kesuntukan masa. Cuma yang dia sempat sebut ialah sessi "meditation". Untuk membina kesejahteraan diri katanya.... iaitu Spritual Growth.

Saya tinggalkan hal itu tanpa membangkitkannya lagi hinggalah hari  semalam semasa kami minum santai di rumah saya.

Sebelum saya bangkitkan hal itu saya telah membaca beberapa penulisan mengenai "Meditation" di
alam maya. Saya tergerak membaca apabila saya mendengari peristiwa seorang atheist yang sedang mencari adanya Tuhan dan ia berjumpa dengan seorang yang hebat dalam hal-hal Meditation ini. Ini cerita saya secara ringkas dan apa yang saya ingin utarakan di sini ialah bahawa proses meditation itu ialah suatu proses mengarahkan diri untuk benar-benar menghayati sesuatu yang mebawa ke puncak
"rasa bahagia" bila dapat merasai apa yang dia sebut sebagai "supreme nothingness". Istilah "supreme Nothingness" menggugat pemikiran saya dan secara spontan membawa ingatan saya pada anak menantu saya yang saya sebut diatas.

Rasa hati terganggau seketika kerana rasa amat khuatir apa yang diikuti dalam proses Meditation itu  boleh menggelincirkan aqidah. Tidak ada dalam Islam seseorang mahu mengangakat "pengabdian" ke tahap "supreme Nothingness". Nothingness dengan erti kekosongan pastinya akan dimasuki eleman Syaitan yang memesungkan pendirian akidah Islam. Belum pun mantap mengenali Allah seperti yang termaktub dalam alQuran dan Sunnah ia sudah beralih minda pada konsep meditation yang kononnya boleh menghilangkan stress yang dihadapi dalam kehidupan harian. Dengan tiadanya steress hidup ia akan menjadi tenang dan rasa bahagia. Ramai orang suka mencari jalan pintas untuk mencapai ketenangan dan kebahagian dalam hidup.

Saya google maklumat mengenai meditation ini dan saya turunkan di sini sedikit maklumat yang saya dapati. (dari definasi Wikipedia).

Meditation refers to a family of self regulation practices that focus on training attention and awareness in order to bring mental practices under greater voluntary control and thereby foster general well-being and development and/or specific capacities such as calm clarity and concentration.

We define Meditation....as a stylized mental technique.....repetitively practiced for the purpose of attaining a subjective experience that is frequently described as a very restful, silent, and of heightened alertness often characterized as blissful.


Untuk proses meditation ini mereka dikenakan bayaran yang melebihi Rm2000 seorang (tak silap fahaman saya). Mengapa kita ghairah berbelanja demikian tetapi kita tidak ambil tindakan yang mengikut sunnah terlebih dahulu dalam usaha kita mahu mengenal Allah dan mahu rasa tenang dan tidak stressful. Dalam Islam ada caranya. Kita hanya perlu mencari Guru yang mursyid untuk mngajar dan memberi pe4nerangan yang sebenar. Secara ringkas ramai kita sudah pun melaksana zikrullah, berpuasa bermunajat malam hari dan berbagai lagi yang telah diajarkan. Pada sesetengah family, dari kecil dan remaja lagi akhlak sudah ditarbiah begini. Tetapi ramai anak muda kita ramai yang amat aktif di bidang komersial di dunia perniagaan dan yang sepertinya yang merasai bahawa cara yang diajarkan dalam Islam tidak mencukupi.(Astaghfirullah. Subhanallah). Ada yang belum mahu mempelajari apa yang ada dalam Islam tetapi sudah merasai selesa dengan cara meditation itu. Katanya lebih unggul.

Mengapa merasakan ia lebih unggul?.....
Sebab mereka dipimpin oleh personaliti yang hebat berbahasa Inggeris dan nampak professional dalam bidang psikologi dan councelling. Maka rasa unique dan rasa exclusive pada diri menyebabkan mereka mencari keunggulan yang exclusive itu. Tetapi sebenarnya apa yang mereka dapati ialah  "kekosongan". Tetapi kekosongan itu dibalut cantik dengan rasa yang benar, nyata dan unggul. Penipun pada minda amat halus sekali dan membuat pengamal meditation percaya itulah yang sahih. Supreme Nothingness pada saya ialah Kekosongan minda dan kekosongan hati. Ia itu kekosongan Ruh. Allah kurnia Ruh yang mulia sebelum lahir tetapi kurnian yang amat berharga ini terobek atau dirobek dengan perilaku dan pemikiran yang terseleweng dan tergelincir dari landasan yang Allah sudah tiupkan dalam Ruh sebelum kita lahir. Saya rasa tersedih bila saya merasakan seorang itu  mahu berfikiran dengan penuh keyakinan tanpa mahu merujuk pada sumber-sumber yang Allah kirimkan melalui Rasulullah saw.

Dalam perbualan saya dengan anak menantu dapat saya terangkan sedikit mengikut Ilmu yang saya pelajari. Ilmu saya belum mencukupi tetapi saya sudah boleh menyedari bahawa Meditation itu bukan jalannya mencari Keredhaan Allah. Meditation tidak boleh membawa pada rasa tenang dan bahagia yang sebenarnya. Itu janji Allah. Al Quran kata:


A016
Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.
(Al-Maaidah 5:16)


A028
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.
(Ar-Ra'd 13:28



Alhamdulillah....Walaupun fahaman dan penghayatan saya jauh dari mencukupi Allah kurnia saya dapat menarik perhatian anak menantu saya bahawa apa yang diikutinya melalui Meditation boleh menggelincir aqidah. 

Suatu masa dahulu, semasa saya mula bekerja dalam tahun tujuh-puluhan saya pernah mengikuti Yoga yang diajarkan olek kakak kepada seorng staff saya dalam pejabat. Dia beragama Hindu walaupun berbudaya Barat. Allah pelihara saya dan saya berhenti tanpa saya tahu sebabnya setelah mengikuti beberapa bulan sahaja. Saya pernah juga mengikuti satu Tarekat Sufi semasa berumur empat puluhan. Saya pernah mengikuti sistem bersuluk. Itu pun tidak lama kerana dalam mengikuti tarbiah ilmu ada sesuatu yang menjadikan saya kurang selesa. Maka saya berhenti dan melihat perkembangan-perkembangan sufism dari jauh.

Alhamdulillah saya biasa sahaja sekarang ini dan semoga mendapat Taufiq dan Hidayah Allah yang berterusan hingga ke akhir hayat. Saya ambil cara yang mudah kerana saya tiada kemampun dalam mencari ilmu yang dikatakan "tinggi" dalam mengenal Allah. Saya amat khuatir ditipu oleh anasir-anasir yang memang mahu menyesatkan manusia. Semoga saya dijalan yang Benar.

Aamiin ya Rabb.......


Image result for ayat2 quran mengenai ketenangan dan redha Allah
...............

No comments:

Related Posts with Thumbnails