"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, October 29, 2019

Anak buah dari Singapura...@ Menyambung semula jalinan kasih bersaudara.


Bismillah






Alhamdulillah, lebih seminggu lepas saya amat teruja apabila anak buah dari Singapura telefon dan ingin ziarah kami. Mereka ke Kuala Lumpur menghantar seorang anaknya register di kolej pendidikan tinggi. Saya tidak bertanya panjang kerana saya tahu mereka akan cerita bila datang ke rumah saya selepas itu.

Mereka sampai lewat pada hari itu dan kami minum ringan dan setelah solat Isyak kami sembang panjang. Mereka update saya dimana anak-anak buah yang lain yang sekarang ini tinggal di Johor Bahru. Ada cerita yang menyeronokan dan ada cerita yang menbuat hati saya kurang selesa.

Tetapi tidak mengapa. Ini adalah asam garam hidup dan saya ambil no telefon untuk mengikuti perkembangan kebajikan keluarga dan berdoa semoga dapat membantu dimana yang boleh.



Ini isteri anak buah saya yang berasal dari Singapura. Dahulu ia membuka kedai berbagai barangan tetapi kini kedai itu telah ditutup kerena ekonomi di negara kita tidak begitu baik untuk perniagaan kecil. Saya mendengari penuh simpati. Tetapi ia menceritakan sekarang bahawa ia bekerja dengan sebuah NGO yang mempromosi pembelian wakaf alQuran untuk dihantar ketempat-tempat yang memerlukannya. Anak buah saya ini besar cita-cita untuk terus berjuang menegakan kebenaran. Saya teruja mendengarinya. Usahanya meliputi membantu mereka dibawah kategori Asnaf termasuk ibu-ibu tunggal yang tidak bekemampuan. Saya seronok mendengari usahanya yang tidak mengenal penat lelah.


Esuk paginya kami sambung lagi bersembang kerana kami sudah tidak berjumpa lebih 7 tahun.  Kami makan tengah hari awal pada hari itu kerana mereka perlu pulang cepat kerana mereka banyak hal yang perlu diselesaikan. Eluklah mereka bekerja kuat semasa muda supaya bila tua nanti tidaklah mereka terkial-kial lagi. Semoga Allah menolongnya.

Kami makan di RESTAURAN MENGOPI. Tempat favorite saya berhampiran dengan rumah saya di Putrajaya. Saya suka tempat ini kerana selesa untuk bersemabng santai.



Ini foto akhir sebelum mereka bertolak pulang. Semoga kami bertemu lagi.
Dan semoga kami dapat meneruskan jalinan kasih sayang dalam kelurga besar.


............................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails