"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, October 6, 2019

Syaitan di mana-mana...@ di pasar beli-belah juga


A001
Baru-baru ini saya ajak anak buah ke Mall belibelah di Putrajaya untuk cari sepasang kasut untuk memudahkan seorang warga emas ke sana sini tanpa masaalah. Sudah lama tidak menjelajah ke  gedung membeli belah yang agak besar maka sepertilah baru pertama kali ke bandar besar. Rasa tidak selesa.......tetapi tidak mengapa kerana lumrah orang dewasa tua.

Semasa muda sering juga bersantai untuk memilih barang yang diperlukan tanpa masaalah. Kini sudah berlainan kerana kurang kederat.

Kurang kederat hanya satu masaalah. Sekarang sudah tahu bahawa bila berhajat membeli barang jangan samapi lalai diganggu syaitan untuk memilih itu ini tanpa disedari samada barang itu yang kita perlu atau yang kita mahu. Suatu ketika saya bersama teman-teman berada di Bandung  dan ada Ustaz pesan supaya jangan sampai kita membuang masa kalaupun tidak membuang duit. Pilih-pilih tetapi tidak membeli. Akhir nya kerugia masa dan tenaga. Masa itu ibadah. Bila kepenatan sudah pasti pengabdian terkorban.

Maka di sini saya ingin kongsikan satu doa supaya tidak diganggu syaitan semasa di pasar atau dimana jua. Janganlah kita hanya suka melihat-lihat tanpa membeli atau membeli apa yang tidak sebenarnya diperlukan.

Doa di bawah ini adalah ehsan carian google. Tetapi kita bolih berdoa cara mana sekalipun asalkan kita peka akan pesanan Ustaz supaya berdoa sebagai pendidding hati semoga sentiasa terpelihara dari hasutan syaitan melakukan pembaziran


Dari ‘Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : 



“Barangsiapa yang masuk pasar kemudian membaca : “Laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah, lahul mulku wa lahul hamdu, yuhyii wa yumiit, wa huwa hayyun laa ya yamuut, bi yadihil khoir, wa huwa ‘ala kulli sya-in qodiir.” Maka Allah akan menuliskan baginya satu juta kebaikan, menghapuskan darinya satu juta kesalahan dan meninggikannya satu juta derajat." - dalam riwayat lain: "dan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Majah, ad-Daarimi dan al-Hakim)
Hadis di atas menunjukkan sangat besarnya keutamaan dan pahala orang yang membaca zikir/doa ini ketika masuk pasar. Kita cuba supaya tidak lupa berdoa.

Semasa dulu saya amat cuai untuk mendengari ceramah mengenai kewujudan Jinn Iblis dan Syaitan. Rupa-rupanya pengaruh dan hasad dengki mereka itu lebih dahsyat dari apa yang saya sangka. Maka saya sekarang ini masih menambah ilmu mengenai tafsiran Iblis menentang perintah Allah untuk sujud pada Adam semasa Adam diciptakan. Saya ikuti juga ceramah mengenai sihir-sihir yang wujud sekarang ini bermula dari Zaman Firaun lagi. Saya cuba mendengari juga cerita-cerita Nabi Sulaiman as memohon dari Allah untuk menamatkan segala pengaruh Jinn dan Syaitan setelah wafatnya. 

Semoga dengan ilmu-ilmu ini saya dapat memahami erti sebenar kehidupan, erti pengaruh Jinn dan Syaitan dan tanda-tanda akhir zaman. Banyak yang belum tahu semoga Allah memberi perlindungan.


No comments:

Related Posts with Thumbnails