"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, October 22, 2019

Tempat baru teman baru.....


A001


Alhamdulillah tiga minggu yang lalu saya dapat menghadiri majlis perkahwinan anak jiran.
Saya baru setahun pindah ke Putrajaya dan baru mengenali jiran-jiran baru.
Maka untuk mera'i jiran, saya setuju menghadiri Majlis yang amat meriah
di Boraombak di Putrajaya.


 Suami saya tidak tahu tempat ini. Maka kami ikut seorang jiran lain 
yang jauh lebih muda dari kami.
Alhamdulillah jiran-jiran ini tinggal di Tamara Residence, 
amat hampir dengan rumah saya.
Kami janji bertemu di Surau kejiranan selepas Maghrib dan
kami ambil foto kenanagan.


Ini teman yang baru saya kenal. Amat jauh beza umur saya
 tetapi ia seorang yang pandai berkawan.
Ia mudah mesra dan saya amat rasa selesa dalam majlis itu.

Menghadiri apa jua jemputan majlis amat dituntut dalam Islam. 
Inikan pula jemputan seorang jiran yang mudah ramah mesra.
Saya selalu diingatkan teteman perkara ini kerana saya antara yang agak
 susah menghadiri majlis. Itu kelemahan saya dari muda lagi. Bila ustaz
 ingatkan  maka saya cuba sedaya upaya.
Ustaz juga sering mengingatkan bahawa dalam Islam
 ada prinsip Adab berjiran.
Maka jangan ambil mudah hal-hal kejiranan.
Maka dalam kemampuan yang terhad ini pun saya cuba sedayanya. 
Mohon pertolongan Mu, ya Rabb.....


...............................

No comments:

Related Posts with Thumbnails