"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 12, 2019

Menginsafi umur @ Akhir Zaman...............


A001



Ini kisah suami saya dan bapa saudaranya, Pak Teh,
yang kini berumur lebih 85 tahun.
Keluarga besar suami saya berasal dari  Kg. Sungai Batu, Selama Kedah.
Ramai yang sudah berhijrah ke Kuala Lumpur 
dan daerah yang berhampiran dengannya.

Dua minggu dulu saya dan suami ziarah Pak Teh di rumah anaknya
 di Precint 9 Putrajaya.
Ia hampir dengan rumah saya di Precint 8.
Hari itu Pak Teh tidak sihat kerana dadanya bermasaalah
 dan hampir susah bernafas.
Maka anaknya pergi ke Kedah dan ambil Pak Teh datang untuk
 rawatan yang sewajarnya.
Pak Teh tinggal berseorangan di Sungai Batu. Ia enggan ikut anak.
Duduk seorang bebas dan hati rasa selesa katanya.

Itu lumrah perasaan orang-orang tua. Saya pun sudah mula merasainya.
Sudah mula rasa makin hari makin terpinggir dan rasa makin  "bodoh"
 kerana tidak tahu mengupdate diri berkaitan dengan
 kecanggihan teknologi yang kini ada.
 Dalam umur seperti saya ada yang berpendapat eluk saya duduk diam-diam 
dan tidak perlu komen apa yang berlaku disekeliling kerana
 hampir pasti tidak dapat mengubah apa-apa.

Maka saya duduk diam-diam dan rasa lebih selesa dan bebas di rumah sendiri.
Rumah tidak berkemas pun tidak apa. Lambat mandi pun tidak apa.
Makan seadanya pun tidak apa.
Bubur nasi dan ikan bilis goreng pun ok juga,
 asalkan aktiviti wajib dibuat segera.
Tetapi kalau tidak segera pun apakan daya, sebab lutut sudah longgar
dan perut sakit tidak ada selera.
Badan rasa tidak terdaya maka bertangguh masa
 hingga kekadang terlepas juga.

Terasa sesalan yang berpanjangan......

Walaupun selesa saya merasai ada yang tidak kena dalam sistem
 kehidupan warga emas yang sudah serba kurang keupayaan,
fisikal dan mental dan yang lainnya.
Tetapi siapa yang sebenarnya yang harus peduli pada mereka ?......
Saya cuma memerhati dan tidak berani mengatakan itu dan ini bila sampai
masaalah itu dihadapan saya.

Bersembang dengan Pak Teh suami saya berkata:
Marilah duduk dengan kami buat seketika hingga selesai perubatan
yang diurus sementara. Pak Teh tertawa.....
Mana bolih, katanya. Kena balik rumah juga.
 Pak Teh masih boleh kekedai beli makanan dan keperluan lain juga.
Masih boleh naik motor perlahan-perlahan. Masih boleh basuh pinggan,
boleh menyapu lantai dan basuh bilik air macam dulu juga.

Hebat Pak Teh saya ini dan terdetik dihati mahu ikut jejaknya jika
dikehendaki kerana tiada yang peduli.
Pernah saya kata pada kekawan dalam sembang mesra semasa bekerja dahulu:
Bila kita betul-betul tua, jangan bimbang.....
Sebab kita cukup simpanan untuk register di kediaman
istimewa orang-orang tua..... redha sahaja, itu kuncinya.

Cuma suami saya kata jangan jadikan ini satu doa pula.
 Doa  sahaja untuk yang terbaik bagi kita disisiNYA. 
APA YANG TERBAIK YE ?....
Tidak perlu difikir-fikir dan tidak perlu dikira-kira...Pasrah sahaja...
Sedap hati mendengarinya.
 Tiada siapa yang tahu apa habuan kita di Hari Tua.
Semoga Allah memelihara dan melimpah
 kasih sayangNya yang tidak terhingga.

Rasa insaf bila memikirkan hari tua. Rasa juga sayu tiada sempadannya.
Bertambah rasa sayu bila memikirkan akhir zaman pasti tiba.
Kata Ustaz akhir zaman sudah amat dekat. Tanda-tandanya sudah nyata.
Walaupun kini sudah tua dan baki umur tinggal amat sedikit, 
tetapi kalau ditakdirkan benar-benar bertemu akhir zaman,
 maka hati saya tambah runsing dan agak hiba
Rasa takut dan gerun bertemu fitnah-fitnah akhir zaman 
yang tidak dapat saya duga....

 Hanya mampu berdoa semogaAllah sentiasa pelihara
 dan semoga Allah kurnia RahmatNya yang tidak terhingga 
dan akan selamat sejahtera dan dikurnia Khusnul khatimah akhirnya.
Ustaz pesan terus beramal soleh sedaya upaya. Jangan lalai membuang masa.
Jangan khuatir tiada anak menjaga dan berulit mesra.
Kan Allah sentiasa ada dan padanya segala urusan kita pasrah jua.
Allah amat sayang pada hamba-hambaNya
Semoga kita tergolong dalamnya.
Dan di Syurga Firdaus kita dihimpun dengan semua yang kita cinta.

Aamiin Ya Rabb.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails