"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, October 10, 2019

Ke Tangkak lagi...@ Urusan SmarTop.


A001





Alhamdulillah Khamis minggu lepasa saya dan suami dapat pergi ke Tangkak atas urusan Tadika / Taska SmarTop Subur Fitrah yang kami bantu urus sejak 7 tahun yang lalu.

Di sana saya suka berlegar-legar di Taman Homestay tempat saya tinggal berhampiran dengan Rumah Ngaji di mana kami adakan sessi Latihan Dalaman untuk Guru dan Staf yang bertugas di SmarTop. Bunga puding ini amat menarik perhatian saya kerana teringatkan emak saya yang sukakan bunga puding ditanam sekeliling rumah semasa emak masih ada bersama. (Terselit rasa rindu......)

Kami jemput juga group mengaji al Quran yang sering hadir di Rumah Ngaji yang dikelolakan oleh Hajah Nortipah, salah seorang Ahli Lembaga Pengurus SmarTop. Peserta Program Rumah Ngaji ini sering membantu kami dalam menjayakan projek dalam bidang Pendidikan pada biila-bila masa kami menjalankannya. Ia ibarat tugasan "serampang dua mata". Alhamdulillah.




Ini sebahagian peserta hari itu. Foto ini diambil awal permulaan dan belum ramai yang sampai. Kami suka bermula tepat pada masa kerana budaya menepati masa adalah salah satu yang kami titik beratkan pada Guru dan Staf Tadika dan Taska yang kami urus. Rata-rata orang Melayu masih tidak peka menjaga masa dan ini adalah perangai yang amat merugikan. Bukankah Masa itu Ibadah?....

MASA ITU EMAS dan MASA ITU IBADAH....

Penceramah pada hari itu ialah Hajah Norlida yang kami datangkan khas dari Perlis. Beliau aktif dalam NGO Haluan. Beliau suka berinteraksi dengan pihak kami kerana dulunya beliau adalah salah seorang pengasas SmarTop sebelum pindah ke Perlis. Pada hari itu beliau berbicara bagaimana mahu mendidik hati semoga CINTA PADA ALQURAN. Saya suka mendengarinya kerana persembahannya amat jelas dan mudah difahami. Yang terpenting ialah kita harus belajar baca alQuran dan belajar juga untuk memahami maknanya. Setelah itu barulah kita dapat menghayatinya. Semoga semua yang hadir mendapat munafaat dari sessi lebih kurang 2 jam itu termasuk sessi perbincangan.



Pada pagi sebelum Sesi Latihan bermula kami bersarapan di warong kopi berdekatan dengan Rumah Ngaji kami. Sarapan pagi biasa-biasa sahaja. Alhamdulillah. Allah kurnia rezeki yang lumayan. Pagi itu kami ajak juga ahli keluarga yang dahulunya banyak membantu kami dalam memulakan Tadika/Taska SmarTop ini. Saya rasa teruja dan sembang santai seketika kerana sudah lama tidak berjumpa.



Ini foto jarak dekat Hj Azman yang saya cerita diatas tadi bersama anaknya yang mula-mula menjadi salah seorang pelajar yang ulung kali kami uruskan. Sekarang sudah ditingkatan satu dan sudah menampakan  kerumajaannya. Dia malu-malu tetapi mesra. Diwajahnya kelihatan keriangan duduk bersama orang-orang tua seperti kami. Ini adalah sebahagian nilai adab yang kami cuba terapkan di Tadika kami semoga anak-anak kecil akan sayang ibu dan bapa, horamt pada orang tua dan menghargai budi para guru dan pengasuh  hingga keakhir hayat. Semoga misi dan visi kami kesampaian.


Ini suami saya berbaju batik dan Dato Safaruddin,
Pengerusi Lembaga Pengelola
Tadika/Taska SmarTop Subur Fitrah Tangkak, Johor.



Pada petangnya kami jalan-jalan cari tempat ngopi. Tidak jauh dari homestay kami. Bermacam yang dijual. Tetapi kami pilih pisang goreng dan keladi goreng. Amat lumayan sekali hidangannya. Untuk rm5 pisang goreng kami 6 orang makan amat puas sekali. Kemudian rm3 untuk keladi goreng pun begitu. Di Putrajaya tidak mungkin dapat demikian. Sebulan sekali saya ke Tangkak amat saya nanti-nantikan.

Semoga Allah kurnia kesihatan untuk terus berbakti pada masyarakat. Kecil sahaja........ Namun ia menggembirakan hati saya.
Alhamdulillah.    Hingga lain kali.......



No comments:

Related Posts with Thumbnails