"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, October 8, 2019

Putar-lalu @ Putrajaya


A001


Minggu lalu anak angkat saya dari Tanah Merah Kelantan datang ziarah saya selama 3 hari. Rasa teruja kerana sudah lama tidak berbicara mengenai hidup dan kehidupan cara berdepan. Seronok berbicara santai kerana dapat merasai perbezaan pemikiran tua dan pemikiran muda.

Pada hari kedua  setelah ia selesai berurusan hal kerja-kerja nya saya diajak olehnya berputar lalu di sebahagian Putrajaya untuk melihat perbezaan keadaan Lanscape yang ada yang kini sudah hampir 10 tahun setelah ia buat kajian mengenainya semasa ia menuntut di Universiti Pertanian Malaysia dibidang Botany dahulu.

Saya ikut dan mengangambil foto yang terdaya buat saya. Anak saya ini membuat sedikit penerangan mengenai pilihan jenis pokok dan berbagai lagi yang berkaitan dengannya. Saya mendengarinya sahaja dan dapat melihat apa yang ada di Putrajaya kerana saya tiada peluang berputar-putar walaupun sudah setahun tinggal di Putrajaya.



Kita boleh berjalan-jalan santai dan "menghilangkan diri" di tempat ini.

Sejuk kehijaun..........

Saya katakan pada anak angkat saya ini pasti seronok jika dapat berjalan-jalan santai dan berfikir-fikir jauh tentang apa yang sedang berlaku dalam dunia kita hari ini. Tetapi katanya tidak mungkin saya mampu kerana laluan itu agak berbukit juga buat orang dewasa tua. Dahulu semasa dia buat kajian dia banyak berjalan kaki dan rasa seronok walaupun kepenatan.

Itulah antara keseronokan umur muda.........



Antara kawasan yang kami lalui ialah Taman Botany. Saya katakan pada diri sendiri bertekad mencari peluang berjalan di tempat-tempat menarik seperti ini untuk melapangkan dada dan pemikiran. Semoga kesampaian.




Setelah agak puas dan merasai perut lapar maka kami setuju pulang
 mencari makanan. Kami singgah di Precint 8 dan
 masuk ke WARONG MENGOPI" yang diatas ini.
Kamera saya tidak canggih. Tempatnya amat "cozy"
 dan rasa amat sesuai untuk sembang santai merehatkan penat kaki.
 Saya makan Lakasa Penanag 
dan anak angkat saya makan keropok lekor.

Saya tulis hal ini kerana saya suka orang muda bagi peluang warga emas
 bersantai-santai dalam mengingati masa dahulu dimana tenaga kuat
 dan pemikiran terang.
 Dalam umur yang ada sekarang saya sering juga lupa-lupa.
 Semoga Allah pelihara semua deria hingga ke akhir hayat.
Untuk yang muda belia saya katakan pada anak angkat saya
 jangan terlau dibuai kesenagan 
dengan kederat yang kuat dan ingatan yang terang-benderang.
 Hargai sepenuhnya.
Kita tidak tahu bila penghujungnya. Tetapi kita tetap berdoa
Allah memandu dan mengasihi kita dalam umur yang bukan kita punya.
 Semoga Anugerah Allah ini kita munafaatkan
 sebaik-baiknya dan semoga dihujung perjalanan ini Allah redha semuanya.



No comments:

Related Posts with Thumbnails