"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, October 9, 2019

Ziarah Takziah teman-teman seperjuangan.


A001

Minggu lepas kami ke Simpang Rengam, Johor menziarahi keluarga sahabat dalam NGO HALUAN. Berita kemalangan jalan raya yang membawa maut terdapat di akhbar dan media massa dua minggu yang lalu. Salah seorang teman dalam kempulan kami amat mengenali keluarga yang terlibat dalam kemalangan itu dan kami ziarah sebagai tanda kami sama-sama bersedih dan menghargai sumbangan mereka dalam NGO Haluan itu. Semoga semua yang terkorban mendapat keampunan dari Allah swt dan ditemptkan Ruh-ruh mereka bersama-sama para syuhadak dan solihin. Aamiin.....

Begitulah lumrah hidup. Kami yang tinggal belum tahu bagaimana kesudahan kami. Semoga Allah sentiasa memelihara dan kami semua Allah kurnia khusnul khatimah dan juga semua hamba Allah yang beriman dan bertaqwa.






Semua ahli keluarga yang ditinggal adalah muda-muda belaka. Keluarga muda yang kami ziarahi punya 3 orang anak dan yang bongsu baru berumur 2 tahun. Balu yang ditinggalan nampak kuat semangat dan kami sama-sama mendoakan semoga Allah memudahkan urusan hidup keluarga seterusnya. Perjuangan tidak terhenti. Insya Allah ia diwarisi.

Wawasan hidup dalam perjuangan Mentauhidkan Allah adalah suatu tekad yang tidak mudah dilaksanakan. Perjuangan saya masih dipinggiran dan sering berdoa semoga Allah bagi ruang dan peluang untuk lebih istiqamah dalam menjunjung wawasan ini. Saya perlukan tarikan semangat dari kekawan yang telah lama mencebur diri dalam beberapa NGO demi kesungguhan untuk dapat sama-sama mendirikan kebenaran Allah swt. Kebergantungan hidup kita adalah semata-mata pada Allah maka itu perjuangan kita jangan sampai terkeluar dari landasan.

Politik adalah sebahagian dari prinsip Islam. Namun kita harus berhati-hati pegangan pada Tauhid tidak tergadai kerana hilang punca yang lahir dari kekeliruan mana yang lebih penting. Biasanya kita keliru jika mengaitkan terus isu politik dengan kekuasaan memerintah dan terlalai dari pegangan bahawa politik hanyalah laluan untuk membesarkan dan meneguhkan Iman dan Taqwa. Kita bolih berpolitik tetapi jangan terkeluar dari paradigma Tauhid.

Semoga Allah sentiasa memelihara dan menunjuki jalan.
Aamiin ya Rabb........





No comments:

Related Posts with Thumbnails