"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, April 9, 2010

AYAM DULU ATAU TELUR DULU




Salam Jumaat.
Semasa saya menuntut di University Malaya dahulu dalam Fakulty Ekonomi dalam awal tahun 70an, saya masih ingat satu kursus yang antara lain membincangkan 'The Falacy of Logic'. Ia dikendali sendiri, pada tahun pertama, oleh Professor Di Raja Ungku Aziz selaku Naib Canselor. Hingga sekarang saya terpaku dengan ajaran beliau mengenai betapa cara pemikiran kita menjadi celaru apabila kita menggunakan prinsip logic secara lurus bendul (straight forward). Maka hari ini apabila saya terbaca dalam satu akhbar bahawa Ketua Polis Negara meminta Ketua Pembangkang mengemukakan bukti adanya pengaruh Israel dalam PDRM sebelum beliau membuka fail untuk memulakan penyiasatan, saya bertanya pada diri : "Dalam prisip mengambil tindakan bagaimana kita perlu melepas diri dari soalan AYAM DULU ATAU TELUR DULU?"


 Gambar-gambar dari mypetchicken.com

Semasa saya berkerja dahulu saya diajar dan dilatih untuk mengambil tindakan bukan atas dasar siapa yang melapor tetapi atas apa yang dilapor. Satu ketika dahulu saya dipertanggongjawabkan dengan hal-hal intergriti dan tatatertib dalam Jabatan Sumber Manusia di Kementerian Pendidikan dan saya diarah untuk mengambil tindakan mengikut kesewajaran kes (Merit of the Case). Oleh yang demikian saya agak keliru sekarang tentang cara perkhidmatan awam bertindak. Agaknya saya sudah ketinggalan zaman kerana saya sudah tujuh tahun bersara. Namun hal ini memberi kesan kurang selesa kepada rakyat biasa seperti saya dan menggugat keyakinan atas pentadbiran awam.

Saya menulis entry ini atas dasar "KEBENARAN TIDAK MEMIHAK". Dan saya sukalah mengingatkan diri sendiri dan siapa jua yang mempunyai sikap BERKEPEDULIAN supaya melihat kembali cara kita berfikir dan cara kita bertindak. Allah yang maha melihat dan maha mengetahui apa yang kita zahirkan dan apa yang kita sembunyikan dan kepadaNYA kita semua akan dikembalikan dan dipertanggong jawabkan. Biarlah kita menyesal dahulu dan jangan menyesal kemudian.

Ya Allah kami mohon keampunan dan mohon pertolongan semoga mendapat perlindungan dari MU sentiasa dan kami mohon kesejahteraan di dunia dan di akhirat dan dijauhkan dari api neraka.
Amin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails