"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, April 27, 2010

SETAPAK LAGI MENGHAMPIRI

 



Pagi-pagi lagi aku mengingatkan suami untuk cepat-cepat bersiap menemani ku ke hospital University untuk temujanji pemeriksaan ct scan otak dan jantung. Hati berdebar-debar walaupun minda cuba meyakinkan ini perkara kecil sahaja. Setelah sejam menunggu giliran, nama dipanggil dan berjumpa denga seorang Doktor yang aku pasti keturunan Arab. Dia memenerangkan prosedur yang akan dilalui. Hati masih gusar, dan apabila staff nurse mengambil tekanan darah dan denyutan jantung, aku gagal. denytan terlalu tinggi, 110. Yang mungkin dibenarkan ialah dibawah 80.

Nurse minta aku bertenang. Usaha ku tidak menjadi. Aku ke bilik air dan duduk diluar "berehat" katanya. Selepas setengah jam, aku diperiksa sekali lagi, tetapi masih 110. Tiada pilihan lagi. Aku diberi ubat oleh Dr Arab ini untuk menurunkan degupan jantung. Semasa "berehat" seorang pesakit yang duduk disampingan memberitahu bahawa doktor itu dari Iraq. Zoooom... pemikiran ku ke Iraq. Pastinya  Iraq memerlukannya lebih pada kita. Perjalanan hidup tidak sentiasanya dapat diduga. Dalam keadaan hati yang kelam- kabut ini, kerana berdepan dengan Dr Arab ini  aku teringatkan sebuah buku yang sedang di baca,(baru mula membaca)  iaitu ATLAS PERANG SALIB yang ditulis oleh Sami Bin Abdullah al-Maghluts. Buku ini sememang-nya sedang ditunggu-tunggu untuk dibaca supaya benar-benar memahami kemelut perang di timur tengah terutamanya di Palaestine. Dan aku juga ingin memahami karenah pembohongan Yahudi selama ini. Dr Iraq itu betul -betul menjejas sedikit konsetrasi ku pada pagi yang serabut ketakutan melalui prosidur yang telah ditetapkan. Apakan daya........

Maka hati ku ini jadi gundah memikirkan tugasan hidup yang belum selesai tetapi  baki nyawa dibadan, adat kata, makin terlalu hampir kepenghujungnya. Fungsi jantung yang  sudah mula kurang efisyen, adalah satu petanda nyata bahawa sudah setapak lagi  hampir kegarisan penamat. Aku katakan pada suami: "kita kena sama-sama cepat untuk tugasan habluminannas. Kita disuruh pegang talian kita dengan Allah dan talian kita dengan Manusia. Menunaikan Fardhu ain yang Lima itu belum mencukupi untuk kita layak ke Syurga, walaupun pada hakikatnya bahawa kesyurga itu adalah dengan Rahmat Allah semata-mata. Berbagai-bagai lagi yang masuk dalam fikiran walau pun nurse menyuruh aku "berehat".

Fikir punya fikir, sampailah giliran ku ke tempat CT SCAN. Seram sejuk rasanya, ditambah pula sejuk hawa dingin yang ada. Giliran ku kena buat dua kali kerana katanya aku tidak mengikut arahan bernafas yang betul. Aku ikut saja. Kemudian lama aku ditinggalkan kesejukan, tiada arahan seterusnya. Ada barang 15 minit. Kemudian mereka datang dan mengatakan test yang dijalani tidak berjaya. Setelah besalin pakaian aku berjumpa lagi dengan Dr Arab ini, Ahmad namanya. Dia memberi penerangan bahawa CT Scan ini tidak  sesuai dengan keadaan jantung ku, sebab ia sudah menampakan beberapa bukti aku mesti dirawat dengan lain cara. Maka aku dirujuk balik pada Kardiologis yang sememangnya merawatku.

Keputusannya  aku perlu berjumpa kembali pada 6 Mei ini untuk rawatan seterusnyan Nanti aku teruskan cerita betapa hidup ku ini tidak lama lagi mengikut kebiasaan yang ada. Tetapi aku bertekad untuk hidup seribu tahun lagi.Namun aku tahu itu hak Allah. Dan akan ku patuhi hadis yang mengatakan "kalau ada benih ditangan mu, dan engkau diberi tahu esuk akan Qiamat, tanamlah benih itu.". Jangan kia mencampuri urusan Allah. Dia yang maha Berkuasa atas segala sesuatu. Aku memohon keampunaan dan berusaha sedaya upaya. Semoga Allah memberi pertolongannya.dan bila-bila masa aku dijemput, semoga aku redha dan Allah mengampuni dan meredhai.
Amin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails