"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, April 20, 2010

SAYANG PALASTINE

 Tengah hari tadi kami berbincang mengenai bagaimana kami dapat melaksana program mengumpul dana bagi bantuan perubatan penduduk bumi Palastine. Ulamak besar dunia, Yusuf Qardhawi telah memfatwakan bahawa membantu Palastine adalah wajib bagi mereka yang berkemampuan.

Tetapi sayang sekali masih ada pihak pentadbir Masjid yang masih belum mahu menyokong program seperti ini dengan cara bersungguh-sungguh. Mereka merasakan masaalah di sana adalah masaalah negara-negara Arab. Alangkah melesetnya tanggapan itu. Masjid Al Aqsa di Palastine adalah masjid semua umat Islam, tidak kira di mana mereka berada. Tetapi masih ada umat Islam yang belum benar-benar memahami masaalah di rantau itu. Kalau yang tidak memahami itu rakyat jelata, tidak hairanlah kerana mereka tidak dapat maklumat yang mencukupi. Tetapi ada golongan yang  berpendidikan tinggi dan memegang jawatan awam yang penting-penting tidak mahu menerima hakikat bahawa masaalh di Palastine harus ditangani dengan satu tekad yang berasaskan keimanan dan bukan atas dasar pemahaman intelek sahaja.

Sayang Palastine seperti keseorangan, seperti tidak diambil hirau oleh setengah-setengah pihak. Bukan itu sahaja. Malah ada orang-orang Islam yang mengaku dirinya beriman tetapi tampil kehadapan membantu negara yang memusuhi Palastine. Mereka menyokong dan membantu sekutu-sekutu Israel. Kita tidak akan faham dan tidak akan membantu dengan  jiwa dan raga selagi kita tidak mahu mengerti siapa itu Yahudi yang sebenarnya. Saya berdoa mereka di Malaysia yang "KELIRU"  semoga diberi petunjuk oleh Allah swt. Rajin-rajinlah mempelajari alQuran secara terperinci supaya kita menjumpai ayat-ayat yang menceritakan perihal sifat Yahudi yang medustakan Allah.
WaAllahu'alam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails