"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, April 1, 2010

KURA-KURA @ AFGHANISTAN


GAMBAR DARIDREAMS TIME .COM

Dua hari dulu anak saya membeli buku untuk saya "NOTA FIKIR UNTUK ZIKIR" oleh Pahrol Mohd Juoi sekembalinya dari Pesta Buku Antarabangsa di PWTC.Saya mem baca dengan teknik 'Speed Reading' dan bila sampai kepada tajuk cerita Arnab dan Kura-kura saya tertarik perhatian kerana saya baru melalui bacaan alQuran secara harfiah dan sampai pada ayat di surah Al Anfal yang bercerita mengenai orang-orang yang sabar dalam peperangan.Saya suka hendak mengaitkan cerita ini dengan peperangan di Afghanistan. Setengah tafsir mengatakan Allah menurunkan ayat-ayat itu untuk memberi keyakinan pada tentera Islam di bawah pemerintahan Nabi Muhammad saw bahawa mereka boleh menanag jika iman dan taqwanya tinggi dan persediaan perangnya diatur dengan rapi.

GAMBAR DARI SCRAPETY.COM

GAMBAR DARI SOCIALISTUNITY.COM
GAMBAR ALLVOICES .COM

Mungkin ada yang bertanya mengapa saya kaitkan peperangan di Afghanistan dengan cerita Kura-kura dan Arnab. Sebenarnya peperangan di Afghanista hanya sebagai contoh. Analogy ini saya ambil kerana itu yang mudah. Ia boleh meliputi di mana jua mengenai peperangan musuh-musuh Islam di negara Islam. Dalam alQuran  surah Al Anfal ayat 65 dan 66 Allah berfirman:

"Hai Nabi, kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada diantara kamu 20 orang sabar, nescaya mereka dapat mengalahkan 200. Dan jika ada diantara kamu 100, nescaya mereka dapat mengalahkan 1,000 dari orang-orang kafir, disebabkan kerana mereka kaum yang tidak mengerti."
"Sekarang Allah telah meringankan atas kamu dan Dia telah mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan. Maka jika ada diantara kamu 100 orang sabar, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang; dan jika diantara kamu ada 1,000 nescaya mereka dapat mengalahkan 2,000 orang dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar."

Ayat-ayat tersebut diturunkan tetekala orang-orang kafir sedang memutuskan perjanjian damai denga Nabi saw. (Lihat Tafsir Al-Misbah oleh M. Quraish untuk tafsir sepenuhnya).
Dalam peperangan, seperti dalam cerita perlumbaan Arnab dengan Kura-kura, kita boleh mengambil itibar mengenai sikap Arnab dan sikap Kura-kura.


GAMBAR DARI ALASKA-IN-PICTURES.COM

Dalam peperangan tidak semestinya pihak yang kuat dan berkuasa besar semestinya akan menang. Tentera bersekutu yang diterajui kepimpinan oleh Amerika Syarikat hingga kini belum mencapai kemenangan, walau pun sudah 7 tahun berperang melawan musuh yang kerdil dilihat dimata ramai. Tetapi orang-orang Afghanistan seperti Kura-kura ia bersifat sabar dan istiqamah. Kura-kura tidak bodoh dan Iman dan taqwa mengatasi segala-galanya.Ia mengatur strategy yang serasi dengan kekuatannya dan kebiolehannya. Arnab pula dia fikir dia kuat, maka dia terlalu yakin (over confident).Ia memandang rendah pada orang lain.Akhirnya dapat dikalahkan.

Pada firasat saya Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya tidak akan menang dan akan menarik diri dengan menggunakan alasan-alasan yang boleh menutup malu. Tambahan pula orang Afghanistan berpegang teguh pada ayat Al Quran di atas tadi. Mereka di arah bersabar. Bersabar tidak bererti duduk menunggu dan berdoa sahaja. Sifat bersabar dalam Islam luas dan mendalam. Lihat Surah-surah dalam alQuran dan Hadith mengenai peperangan yang dimenangi oleh tentera Islam. Dalam konteks ini lihat surah Al Anfal Ayat 60:

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka apa yang kamu mampu dari kekuatan dan dari kuda-kuda yang ditambat. (Dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuh kamu dan orang-orang selain mereka yang tidak kamu mengetahui siapa mereka; Allah mengetahui mereka. Apa sahaja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah nescaya akan dibalas dengan sempurna kepada kamu dan kamu tidak akan dianiaya."

Afghanistan negara miskin. Tetapi Allah sudah berjanji siapa jua yang membela dan membantu mereka dengan menafkan apa jua yang ada, balasannya amat besar. Maka orang-orang yang beriman, mari kita menyeru diri-diri kita untuk membantu walaupun dengan doa semata-mata. Dan doa kita bukan sahaja untuk pejuang-pejuang di Aghanistan tetapi juga di Palestine, di Iraq, di Pakistan, di Thailand dan dimana jua dan untuk sepanjang masa.

No comments:

Related Posts with Thumbnails