"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, September 6, 2013

LEDANG......bukan sekadar ada Gunung


Gunung Ledang


Foto ehsan Malaysian Traveller.com 

Terkenal......

Daerah Ledang kini membangun pesat. Bandar yang terbesar ialah Tangkak. Dari remaja lagi saya ingin mendaki Gunung itu tetapai entah mengapa cita-cita tidak tercapai. Sikap tangguh menangguh adalah sabab-musababnya. Di umur kini saya tidak ada peluang...

Namun Ledang bukan terkenal dengan gunungnya sahaja. Bandar Tangkak untuk beberapa tahun kebelakangan ini terkenal sebagai pusat membeli belah kain ela dan kain langsir. Namun populariti itu kini diambil alih oleh bandar Nilai 3 dekat dengan Seremban. Saya kurang arif perkembangan seterusnya.

Sejak akhir 2012 saya berada di Tangkak agak lama dalam sesuatu masa. Ada kalanya hampir 2 minggu. Saya menumpang rumah sewa teman saya. Kami menubuhkan SmarTop Subur Fitrah Integrated PreSchool di Jalan Hassan. Enrolmen yang ada sekarang turun naik dalam lingkungan 60-65 orang. Saya telah menulis mengenainya dalam beberapa posting yang lalu.

Cuma kali ini saya rasa teruja ingin berkongsi pengalaman cuba memperkenalkan Bahasa Mandarin pada anak anak di Taska berumur 2-3 tahun dan di Tadika berumur 4-6 tahun.

Itu janji kami pada Ibu-Bapa anak-anak. Kami memperkenalkan Bahasa Arab, Inggeris dan Mandarin. Kami mendapat seorang guru berketurunan Melayu yang sedang belajar di University Beijing dan ia di Tangkak kerana bercuti panjang. Maka ia bersetuju mengajar anak-anak SmarTop. Kami hanya mahu ia mengajar nyanyian dalam bahasa Mandarin kerana itu paling mudah untuk anak-anak ingat dan akan terus ingat hingga dewasa. (Seperti saya ingat lagu 'twincle-twincle little star hingga kini).



Ini Teacher An dan ibunya yang kami rakam semasa kunjungan Hari Raya dan mengucapkan selamat maju jaya kerana ia akan pulang ke Beijing awal September. Teman saya pengasas SmarTop menghadiahkannya alQuran terjemahan dalam bahasa Mandarin. Semoga sama-sama kami mendapat munafaatnya.

Antara yang diajarkan oleh teacher An dalam masa yang singkat ialah nyanyian "tiger" dan terjemahan Syahadah ke dalam bahasa Mandarin. Alhamdulilah. Anak-anak Tadika dapat mengikutinya dengan baik. Hanya saya yang masih terkial-kial. Semoga mereka akan ingat sampai bila-bila.

Teacher An diganti pula dengan Teacher Leng. Ia keturunan Cina Malaysia dan fasih Mandarin. Kini ia mengajarkan beberapa nyanyian bermula dengan 'happy birthday' dalam Mandarin. Ia juga mengajarkan istilah nama untuk anggota badan kita. Ia juga mengajar mengira 1-10 buat permulaan. Kami percaya sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Falsafah kami bukan untuk anak-anak terus hebat dlalam mandarin tetapi unuk membuka minda supaya suka Mandarin dan semoga bila remaja dewasa nanti salah satu bahasa yang akan ditumpu perhatian adalah Mandarin. Kita sudah lama ketinggalan. Dunia kini sudah melihat kekuatan ekonomi negara China. Kita harus beri asas untuk anak-anak generasi akan datang semoga mereka mampu berdakwah dalam Mandarin dan mampu bersaing dalam semua bidang.





Ini Teacher Leng dalam kelas. Ia mesra dengan anak-anak dan pandai berhubungan dengan kami dan sabar mengajar guru-guru kerana bila ia tiada nanti murobbiah kami lah yang akan meneruskan apa yang sudah diajarkan supaya tidak lupa.

Alahai.....kecil sangat usaha kami dalam membina potensi anak-anak kecil ini.

Namun kami sentiasa mengingatkan diri-diri kami bahawa kami adalah sebahagian dari usaha membina sebuah Tamadun.........tamadun yang menjunjung Kebenaran alQuran supaya bertapak kuat di muka bumi ini.

Setiap kali kami bermesyuarat dengan murobbi dan staf SmarTop selalu sahaja kami mengaitkan usaha yang kecil ini ibarat membina sebuah rumah. Setiap komponen adalah penting dan mesti wujud kukuh dan tegap. Jikalau tidak rumah itu akan sendeng dan jika naik tanpa pembinaan foundation yang kukuh pasti ia akan runtuh.

Di Bandar Tangkak ini sudah wujud berbagai Tadika dan Taska. PERMATA PINTAR adalah yang terserlah dan ia popular kerana mengambil sempena pengasasnya, iaitu isteri YAB Perdana Menteri. Saya belum pernah mengunjunginya. Ingin tetapi belum jumpa laluan....

SmarTop mengambil contoh dari Ikon Pendidikan Negara, Professor Hasni dari ADNI EDUCATION CENTER. Beliau mempelopori pendidikan dengan konsep "Integrated and Holistic Education System (IHES)". Banyak lagi yang perlu kami lakukan. Alhamdulilah setakat ini kami telah dapat bernafas sedikit kerana sokongan jitu dari masyarakat setempat dan rakan-rakan seperjuangan jauh dan dekat. Keluarga kami juga menjadi pendukung prinsip "Quranic Generation development Program" yang mana di hujung sistem pendidikan seperti ini akan melahirkan pelajar-pelajar yang berketerampilan dan berakhlak mulia. 

Alahai....setakat Tadika dan Taska sumbangan kami amat kecil sekali. Tetapi kami yakin 
"A JOURNEY OF A THOUSAND MILES STARTS WITH THE FIRST STEP". Dan kami yakin Allah sentiasa melihat usaha hamba-hambanya, bukan hasilnya semata-mata. Semoga Allah meredhai...


Perjalanan ini jauh semoga pertolongan Allah dekat....

Dalam usaha menuju destinasi salah satu cara ialah memastikan hubungan rapat dalam jemaah dan masyarakat. Maka kami  mencuba sedaya upaya menjalin kemesraan dengan masyarakat setempat dengan mengambil bahagian mengikut kemampuan dalam aktiviti Masjid dan lain-lain yang berkaitan dengannya. Masyarakat setempat terutamanya ibu-bapa anak-anak SmarTop harus diberi fahaman bahawa mendidik anak-anak yang berbagai potensi ini perlu kerjasama yang rapat. Mendidik anak adalah tanggongjawab bersama.

Kata pepatah Inggeris: "It takes the whole village to raise a child".


Maka baru-baru ini kami mengadakan Rumah Terbuka sempena Hari Raya AidilFitri. Kami jemput juga jiran-jiran sekolah termasuk  semua keturunan. Majoriti penduduk bandar Tangkak adalah keturunan Cina dan kami bertekad usaha ini adalah sebahagian dari proses dakwah, serampang dua mata,  yang harus kami jalankan walaupun sedikit demi sedikit.




Kumpulan alQuran Bandar Tangkak berselawat beramai-ramai menyerikan majlis.


Sebahagian dari tetamu yang terdiri dari keluarga KOHATSA.
Keluarga ini banyak menyumbang pada SmarTop.

Dalam kesibukan beramah mesra saya sempat bermesra dengan anak-anak Tadika kami yang datang bersama ibu-bapa. Di bawah ini adalah antaranya. Saya teruja mengajar mereka simbol baru perjuangan. Hakikatnya tidak baru cuma simbolnya sahaja yang baru. Saya katakan pada mereka bahawa  sekarang kita boleh tunjuk begini bila-bila masa kita suka.






Pastinya mereka tidak faham. Tidak mengapa. Kita semua mula dengan tidak faham. Buat dulu, pertolongan Allah itu hampir. Semoga demikian. Ini lambang ikrar jiwa merdeka, jiwa yang mahukan kebebasan dan keselamatan dan kesenangan hidup mengikut lunas-lunas yang Allah tentukan. Saya terpanggil untuk meyebarkan perjuangan Ikhwan Muslimun kerana itu adalah perjuanagan kita juga. Mesir adalah bumi Ambia, maka ia adalah bumi kita juga.

Mungkin kita di Daerah Ledang, tetapi perjuangan kita adalah  di mana jua dan kita tetap bersama dengan golongan yang mendirikan Kebenaran. Demi Kebenaran, membujur lalu - melintang patah.

Itu maruah kita.

Hanya pada Mu kami berserah, Ya Rabb....


...

No comments:

Related Posts with Thumbnails