"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, December 30, 2014

Berkejaran juga kerana Cik Ti.....






Orang sibuk berkejaran kerana banjir, menolong atau di tolong. Semasa banjir terbesar di Johor beberapa tahun dahulu saya dan dua tiga orang kawan dengan 4-wheel drive "melawan banjir" membantu, kononnya. Kami bawa barang makanan, peralatan susu bayi tikar, pakaian dan sepertinya. Tidak banyak, sekadar yang termampu.  Kini saya sudah tidak begitu upaya secara fisikal. Melihat dan membantu mengikut apa yang terdaya sahaja. Namun tetap rasa insaf dan tersedih di hati.

Beberapa hari dahulu saya "berkejaran" ulang alik ke Tangkak untuk menentukan perancangan bagi tahun 2015 berjalan lancar. Alahamdulilah. Walaupun merangkak-rangkak mencari dan menyediakan itu ini, kami usahakan juga demi pendidikan insan yang bermula dengan mengenal Allah sebagai objektif utama.

Kebelakangan ini saya menaiki bas kerana saya dapati perkhidmatan bas agak selesa dan saya boleh mengurangkan kos operasi. Tetapi dua hari dahulu saya menaiki kereta bersama teman saya. 

Seronok meluncur santai walaupun hujan rintik-rintik. Dalam cuaca sedemikian kami tetapi mengingati saudara-saudara kita yang terperangkan dalam banjir. Semoga dapat bersabar dalam melalui ujian Allah ini dan semoga natijahnya ialah kita dapat menghampirkan diri pada Allah. Allah itu maha Pengasih dan maha penyayang. Tiada ujianNya yang melebihi RahmatNya.






Di pertengahan jalan kami berhenti di tepi Lebuhraya.

Untuk apa?

Untuk ambil buah Pong kerana buah ini tidak disukai oleh makhluk Allah yang bernama tikus.(Cik Ti / Mak Menti). Bukan niat mengkhianati, cuma minta mereka ke tempat lain mencari makan dan bukan di rumah kami. Manusia juga di uji Allah dengan penciptaanNya yang serupa ini. Tidak ada ciptaan Allah yang sia-sia. Semua ada sebabnya dan Allah sahaja yang maha merancang dan maha mengetahui segalanya.




Dalam hujan gerimis teman saya tetap mahu mengambil buah itu kerana didapati berkesan. Sudah beberapa kali teman saya berhenti seperti itu, kali ini saya bersama. Tetapi saya duduk di kereta sahaja merakam perihal dua suami isteri mencari jalan mendapatkannya.

Pokoknya sederhana besarnya. Maka boleh di capai dengan tangan buah-buah yang rendah. Lihat teman-teman saya berusaha dalam hujan renyai. Sebenarnya salah memberhentikan kereta bukan kerana kecemasan. Tetapi kami takrif menghalau makhluk "perosak" juga sebagai kecemasan.



Haa!... dapat capai sebiji.
Ia seperti buah epal hijau yang besar sedikit.
..


Buah-buah pong ini katanya beracun, maka tikus tidak suka.
Boleh diletak di bawah almari atau di selit dapur.
Di mana pun bolleh jika tidak ada anak kecil yang suka discover benda baru.
Maka  hati-hati menggunakannya.

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails