"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, December 25, 2014

Penyerahan Diri......





Hari Rabu dua minggu lalu saya menerima jemputa ke majlis kesyukuran dan dalam majlis itu kami mengucapkan selamat jalan pada teman dan juga tuan rumah untuk menunaikan ibadah Umrah. Semoga Allah kurnia Umah mabrur, selamat pergi dan selamat kembali dengan izin Allah.

Ia akan membawa adik-adiknya untuk pergi sama. Sungguh murah hati teman saya ini. Ia beringat untuk sama-sama berkongsi rezki dengan adik-adik yang berumur lima-puluhan yang kurang kemampuan berbanding dirinya. Alhamdulilah. Semoga semangat mahu bersama mendapat Redha Allah dan bertemu di Syurga terus bersemarak dalam diri kita semua.

Oleh kerana saya yang tertua maka mereka meminta saya memimpin doa. Saya bukan ahlinya, tetapi sebagai teman yang tertua saya menerimanya.

Tersebak di hati mengingati bahawa Umrah adalah ibadah yang hampir sama dengan Ibadah Haji melainkan beberapa rukun yang berlainan. Namun hasrat mahu jadi tetamu Allah tetap sama. Dan lebih dari itu, kita mahu diiktiraf sebagai hambanya yang sejati seperti yang di sebut dalam surah Al Fajr ayat 27-30 seperti beriKUT:

Wahai jiwa yang tenang
Kembalilah kepada Tuhan mu dengan hati yang redha dan di redaiNya
Maka masuklah dalam golongan hamba-hamba Ku
Dan masuklah ke dalam Syurga Ku.


Apabila pulang dari majlis, saya berehat santai seketika. Teringat kali terakhir saya umrah di bulan Ramadhan 2010. Rindu rasa ingin ke sana lagi. Semoga Allah perkenan. Di cela-celah santai berseorangan saya teringat catatan saya sekembalinya Umrah waktu itu. Ingin saya kongsikan di sini.



PENYERAHAN DIRI

Sampai ketikanya aku mesti pulang.
Mengundur diri dari rumah Mu yang tidak mungkin luput dikenangan
Ziarah sebentar ibarat burung terbang mencari dahan
Berehat sebentar melepas lelah sebelum meneruskan pencarian...
Mengibarkan semula sayap menegakan pendirian
Mencari kedamaian di Bumi Allah semoga tidak kecundang,
Semoga di hujung pencarian ini dapat mendakap kesejahteraan
Kurnia Rahmat Ilahi yang dipohon dicari selagi kederat mampu bertahan.

Aku Tawaf selamat tinggal penuh keharuan, kesedihan, sendirian
Seperti tidak mahu aku lepaskan saat-saat pertemuan yang inin aku abadikan
Semoga air mata jadi bukti ketulusan, keluhuran dan kesetiaan
Di hadapan Mahkamah Perbicaraan Mu kelak yang tidak ada pembelaan
Oleh suami, anak, keluarga atau teman.

Wahai Tuhan....belum puas aku mengadu kekerdilan diri
Seperti belum terluah semua isi hati dan masaalah yang ku hadapi saban hari
Lidah ku kelu untuk menyebut amalan keji yang menggunung tinggi
Hanya maghfirah Mu yang ku pohonkan semoga dapat mengubati
Betapa hati ini menanggong penyesalan yang tidak henti-henti

Berat beban yang ku bawa, tetapi aku malu menzahirkan kesemuanya
Namun aku tahu tidak ada yang tersembunyi , semuanya nyata
Kerana diri ku ini Engkau yang cipta
Wahai yang maha Esa...

Engkau maha Mendengar, maha Melihat dan maha Mengetahui isi hati ini
Aku berpaut pada sifat Mu yang maha Pengasih dan maha mengasihani,
Aku janjikan taubat nasuha, tiada upaya membela diri
Hanya Redha Mu yang ku kejar ku cari
Semoga di Akhirat nanti aku Kau iktiraf sebagai Hamba sejati.


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails