"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, December 23, 2014

SmarTop - hasrat membina "Lovable" kids.





Anak ini mahu disayangi. Menagih sayang dengan air mata. Air mata itu bukti ia cinta dan mahu diambil peduli dalam dakapan manusia.

Dengan air mata jugalah ia mahu berkata bahawa ia mampu menyayangi siapa jua. Cuma ia belum mengerti bagaimana mahu menzahirkannya kerana ia belum tahu bagaimana mahu bicara. Hanya perasan hatinya terhurai dalam tangsian yang ia mampu menyatakannya.

Tangisan yang penuh makna.....

Bila sahaja ada sentuhan kasih dari ibunya, akan riang hatinya dan serta merta lerai air matanya. 

Cuma kita yang dewasa sering alpa dan sering tenggelam dalam dunia sendiri yang hampir tidak mahu peduli untuk mengerti sayang itu fitrah hati yang Allah kurnia lahirnya insan ke dunia .......

Maka di SmraTop Subur Fitrah antara misi utama kami ialah mengasuh dan membina anak-anak semoga mengerti rasa sayang seorang insan pada dirinya dan ia mengerti untuk tersenyum dan gelak ketawa menghargainya.

Maka persoalannya ialah bagaimana kita boleh menjalin naluri  rasa sayang itu dan menjelmakan hasrat bahawa seseorang insan itu boleh sesama  sayang menyayangi .

Pada hari Ahad yang baru lepas ini kami ahli Lembaga Pengurusan SmarTop bermesuarat untuk persediaan bermula sessi tahun baru 2015. Majoriti ahli murobbiah dan staf kami sudah menghadiri kursus anjuran Permata dan juga kursus anjuran NGO Haluan menerusi "Little Abd Program". Partner saya dalam Pengurusan menghadiri satu hari sessi program ini dan telah dapat memahami apa yang harus dilakukan oleh mereka yang menghadiri kursus sepenuh masa. Saya tidak hadir tetapi telah berpeluang membaca beberapa maklumat yang diedarkan dan rasa puas hati dengan isi kandungan kursus terutamanya bagaimana mereka boleh merancang dan mengimplementasikan aktiviti harian di SmarTop Subur Fitrah pra-sekolah yang kami kendali.

Saya hanya menambah sedikit imput. Disamping membina " intellectual kids", "saintific kids" dan sebagainya, kita harus juga  membina "Lovable Kids" dalam proses mengasuh dan mendidik anak-anak kecil yang fitrahnya belum ternoda dengan anasir negetif. Kasih sayang antara semua makhluk Allah adalah suatu yang amat dituntut. Dan asas utama dalam hal ini ialah anak-anak kita harus dididik dalam hal mengenal Allah secara berterusan supaya anak-anak dapat menghayati hakikatn pengabdian diri pada Allah secara sepadu dan secara total.Saya yakin inilah pemangkin usaha untuk menjalin rasa kasih sayang di jiwa insan....kasih sayang yang tulus dan tidak terikat dengan naluri mahu sentiasa menjaga kepentingan diri sendiri terpelihara.

Saya menekankan pada murobbiah supaya anak-anak diambil perhatian dengan kata-kata yang memberangsangkan dan dengan sentuhan kasih sayang. Jika ada yang "tidak kena" berlaku maka kesalahan adalah pada pengasuh dan bukan pada anak-anak itu. Maka minda pengasuh tidak boleh bersikap prejudis dan harus menerima hakikat bahawa kurniaan Allah pada setiap anak tidak serupa. Sebab itulah di SmarTop kita katakan kita membina potential anak-anak mengikut Fitrah kurniaan Allah, (nurturing each child's potential) sebaik mungkin.

Saya mengingatkan diri dan para pengasuh bahawa tidak ada kurniaan Allah yang sia-sia. Kita harus memahami setiap kelainan yang wujud pada anak-anak dan membina dan mendidik mereka secara berlainan dimana perlu. Proses ini sememangnya satu proses yang rumit dan kekadang sukar. Maka itulah kita memerlukan kesabaran dan Ilmu.

Ilmu menerusi kursus dan pembacaan buku dan bertukar-tukar pemikiran dan pengalaman dari institusi Tadika dan Taska yang lainnya menjadi strategy kami di SmarTop supaya kita tidak mengecewakan harapan para ibu bapa. Kami yakin, demi kesejahteraan ummah, anak-anak perlu didedahkan dengan elemen "Love and Tolerance" dalam kehidupan dari kecil lagi semoga bila dewasa nanti unit keluarga akan erat dan tidak mudah berpecah belah dan masyarakat juga tidak mudah berpecah belah hingga merugikan semua pihak. Lebih dahsyat dari itu ialah kita mungkin mengundang kemurkaan Allah.(Semoga Allah melindungi).

Semoga Usaha kami ini Allah berkati dan menjadi amal soleh kami selagi hayat dikandung badan.
Aamiin.

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails