"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, September 26, 2017

Kesempatan Maal Hijrah 1439....





Awal Muharam sudah berlalu. Saya masih kesibukan dengan cucu2 yang menanti ibu dan ayahnya pulang dari Makkah. Saya hanya berkemampuan melihat dan mendengari apa yang ada di Utube mengenai Muharam dan apa jua yang saya terpikat pada maklumat hari itu.

Maka dalam satu video Shaikh Omar Sulaiman ada persoalan yang di timbulkan : Adakah semua Nabi dan Rasul itu mereka yang berkulit Putih? Saya tidak pernah terlintas untuk tahu soalan seperti itu. Saya terima sahaja maklumat seadanya.

Apa bila ada pertanyaan seperti itu barulah saya terfikir....

Shaikh Omar Sulaiman kata :  ADA.
Beliau berhujah mengikut ayat-ayat alQuran yang menggambarkan demikian. Antaranya ialah Nabi Allah Sulaiman. Kulitnya agak gelap. Aga beberapa contoh lagi yang saya kurang ingat dalilnya.

Sejak hari itu saya melayari Utube untuk melihat-lihat dan mendengari Shaikh-Shaikh yang berkulit hitam. Saya terdapat seorang yang bernama Shaikh Okasha Kameny. Saya terpaku dengan kebolihannya yang Allah swt kurnia padanya. Dia berasal dari Ghana dan mula menghafal bermula umur 5 tahun. Walaupun bermula awal beliau tamat ketika umur 12 tahun kerana ia bermula dengan melalui adab-adab menuntut ilmu. Antaranya ialah ikut bulat ajaran tuan guru dan berbakti pada ibu bapa setiap hari dalam apa jua bentuk. Shaikh Okasha ini membantu kerja ibunya di rumah sebelum ke tempat pengajian. Ada beberapa lagi adab yang saya rasa di Malaysia ini kurang di jelaskan dan diterapkan secara serious adab-adab menuntut ilmu ini. Adab-adab ini insya Allah membolihkan seseorang itu lebih mudah dan lebih berkesan dalam mendapat ilmu.

Maka sekarang Shaikh Okasha termasuk dalam senarai guru google saya. Bila sahaja berpeluang saya akan mengikutinya. Dia hafal Hadith-hadith juga dan ada memberi penerangan bagaimana boleh hafal dan insya Allah ingat samapai bila-nila. Dan gaya dia berpidato dalam siri Khutbah Jumaatnya amat baik dan saya rasa terkesan di hati. Alhamsulillah.

Saya kongsikan cerita ini di sini sebagai usaha saya bermyhasabah diri tentang kekurangan diri dan semoga Allah akan sentiasa menunjuki jalan.
Aamiin ya Rabb......


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails