"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, January 2, 2010

SUKA BERCERITA .





Setengah orang suka bercerita, bercerita seorang dengan seorang, bercerita ketika berjumpa ramai, bercerita ketika ceramah dan ada yang suka bercerita apa jua dan di mana jua dan bagaimana jua.

Sekarang ini "musim" bercerita. Bagi mereka yang baru kembali dari Makkah, mereka bercerita peristiwa dan pengalaman mengerjakan Fardhu Haji. Ada yang suka bercerita  perayaan menyambut tahun baru 2010, dan ada yang suka bercerita mengenai anak-anak mulai penggal bersekolah dan bermacam-macam lagi.

Bercerita adalah naluri manusia biasa. Orang yang suka bercerita biasanya mudah mendapat kawan baru dan tidak nampak keseorangan bila berada di majlis- majlis seperti majlis silaturrahim. Ada orang yang tidak bercerita kerana mereka tidak tahu bagaimana hendak bercerita. Di dalam rumah sendiri pun mereka kurang bercerita dengan anak-anak atau dengan suami sendiri sekalipun. Di pejabat pula, yang suka bercerita itu adalah antara yang menjadi masaalah dikalangan rakan sejawat kerana mengganggu masa kerja orang lain. Yang suka bercerita inilah juga yang kadang kala suka menabur fitnah.

Pada pendapat saya tiada salahnya suka bercerita jika kena pada tajuk, tempat dan masanya dan tujuannya. Dan apa jua cerita yang hendak diceritakan ia seharusnya bukan dalam bentuk cerita-cerita kosong. Setiap cerita seharusnya ada prinsip hidup yang mahu dikongsikan sama ada untuk tauladan atau untuk iktibar sempadan.Kadang-kadang kita bercerita "to keep in touch". Kadang-kadang kita bercerita untuk memancing maklumat. Maksudnya kita saja nak tahu apa cerita terbaru dari hal sesaorang. Kita kena berhati-hati  dan peka apa tujuan kita bercerita.Tambahan hari ini kita telah ada banyak cara, banyak media untuk bercerita. Maka dorongan untuk bercerita sememangnya menjadi lebih kuat kerana bercerita boleh dibuat melalui blog, face book, twitter dan entah apa lain yang saya sendiri kurang arif. Tidak mengapa bercerita asalkan masa yang diguna itu betul-betul memberi munafaat.

Setengah orang ada ilmu tetapi tidak suka bercerita. Dia duduk diam walau pun teman-teman dalam kumpulan bercerita berbagai ragam. Dia mendengari dan dia tersenyum. Apa yang sedang difikirkan, tiada siapa yang tahu.Berilmu tetapi tidak suka bercerita mungkin boleh membawa kepada sia-sia kerana tidak mahu berkongsi sesuatu yang mendatangkan kebaikan pada sesaorang yang lain. Maksudnya ialah kalau kita ada ilmu, beceritalah sedikit kerana berkongsi ilmu walau pun kecil dan sedikit adalah juga satu bentuk dakwah.

Saya amat bersetuju dengan pendapat seorang teman yang mengatakan bahawa bercerita bersekali dengan berilmu barulah sesuatu percakapan, perbincangan, penceritaan atau penulisan itu mempunya "nilai tambah".Maksudnya iaitu bahawa tidak setiap cerita itu ada kualiti ilmu. Dalam hidup harian kita, kita mahu memunafaatkan ilmu kerana ini adalah salah satu daripada saham kita di alam Barzah dan di Akhirat nanti.Cerita kosong hanya seronok untuk pendengaran sahaja. Ia boleh membawa kepada keadaan 'lagha' atau berbuat sesatu yang melekakan dan membuang masa. Masa itu Ibadah, dan kalau kita bercerita kosong dan tidak ada ilmu yang hendak dikongsikan, maka eloklah diam dan berzikir sahajalah didalam hati. Kalau lebih sesuai meminta diri untuk berundur dari majlis, maka itu adalah lebih baik.
wallahua'lam.

2 comments:

Teddy said...

Kabar baik!!!

Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Email saya: teddydouble334@yahoo.com

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

Related Posts with Thumbnails