"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, July 28, 2010

AIR KOPI ASAH PARANG




Antara anak Acheh yang baru berumah tangga dan datang menziarahi kekuarga di sini.



Air kopi asah parang....itulah nama yang anak-anak Aceh saya namakan pada minuman kopi yang kurang serbuk kopinya kerana sudah kehabisan kopi tetapi malu mahu mengatakan demikian. Kalau kita biasa dengan kehidupan di kampung warna air asah parang adalah kelabu cokolat, kerana bercamour karat. Tapi kami minum jugak air kopi 'special' itu sambil sembang santai mengenai hidup dan kehidupan, terutamanya mengenai perkembangan dakwah di Malaysia dan di Indonesia. Kami suka sembang hal itu dengan harapan suatu hari kami dapat menyumbang dalam program dakwah dengan cara yang lebih canggih dan berkesan.

Budaya minum kopi di Malaysia sudah  berbeza dahulu dan sekarang. Semasa tahun  50an, 60an, dalam ingatan saya mium kopi di kedai-kedai hanyalah  untuk orang-orang separuh umur. Setelah penat kerja seharian ada diantara kaum bapa yang pergi ke warong-warong atau ke kedai India Islam (sekarang kita panggil "mamak") untuk minum kopi dan sembang-sembang sambil merokok. (Waktu itu rokok belum diharamkan. Kini sudah, tetapi masih ada yang merokok).  Kemudian dalam tahun 70an (dari ingatan saya) ramai orang melayu yang pergi minum di kedai Cina Hailam. Di situ ada juga mamak jual roti canai dan lain-lain. Ketika itu kopi "O" atau kopi susu sahaja yang dijual. Ada juga pegawai-pegawai kerajaan, mungkin juga swasta yang pergi ke situ untuk minum kopi dan snak sebagai "coffee break" pejabat.

Selepas tahun 80an budaya kopi seperti melalui proses "revolusi". Minum kopi merupakan seperti budaya orang professional dan intellectual. Mana tidaknya. Semasa saya masih berkerja sudah ada bermacam-macam tempat yang mengundang siapa jua yang termampu untuk datang minum kopi. Starbuck, Coffee Bean dan bermacam lagi. Di tempat-tempat ini harga secawan kopi bukan  rm 2/-. Sekarang ini bertambah banyak tempat-tempat yang "berbudaya" minum kopi. Ada kemudahan wireless internet pula. Antara nama-nama yang saya teringat ialah "Old Town White coffee, Ali Cafe, Kopitiam dan lain-lain. Maka orang-orang muda, eksekutif berbagai peringkat akan mengunjungi tempat itu, setengahnya untuk bercerita pasal bisness dan ada juga yang sembang-sembang memperluas "networking" masing-masing. Ini yang saya ingat di awal tahun dua ribu semasa saya masih berkerja. Sekarang pastinya lain. Saya pun tidak lagi ke tempat-tempat seperti itu.

Maka cara saya cuba mengikuti perkembangan anak-anak muda ialah melalui, antara lain "Facebook" atau laman Blogger, dan lain-lain sepertinya. Apa yang menakutkan saya tentang perkembangan minda ialah ramai anak-anak muda yang BERCERITA KOSONG. Semata-mata hanya ingin tahu apa yang terkini tentang kawan-kawan. Ini tidak salah. Tetapi cara celoteh itu  jarang-jarang sekali membawa mesej yang mengajak  diri-diri mendekati Allah. Takutnya ia hanya "chit-chat kosong" yang bererti kosong dalam konteks membawa diri ke medan amal makruf nahi mungkar yang berpaksikan pada Iman dan Taqwa.

Ini suatu pemerhatian rambang tetapi sudah cukup untuk saya rasa khuatir.Saya telah melalui ranjau-ranju jalan yang  mereka ini sedang lalui dan saya takuti mereka akan terjebak sekiranya tiada pihak yang menarik perhatian mereka untuk mengubah strategi networking mereka. Seharusnya perkembangan teknologi dilihat sebagai cara kita menghayati kebesaran Allah, Kekuasan Allah dan Qudrat dan IradatNYa. Jika ini dilupai maka kerugianlah jawapannya.

Semoga anak cucu saya membaca entry saya ini dan membuka fikiran baru. Yang tua sememangnya tua. Tetapi Orang tua ada kebijaksanaan. Kebijaksanaan hanya melalui pengalaman.Alhamdulilah. (There is a difference between being smart and being wise. Young people are smart and intelligent. But they lack the wisdom which come with years of life.)

Sekarang ini saya selesa minum kopi "air asah parang" bersama anak-anak muda yang memahami erti perjuang dalam hidup, visi dan misi kehidupan yang wadahnya kebenaran yang termaktub dalam Islam. Semoga anak cucu tidak membiarkan waktu berlalu kekosongan dan semoga menyedari hakikat bahawa masa itu Ibadah. Ibadah tidak tunggu tua, kerana kita tidak tahu bila kita akan dipanggil ke sana buat selamanya. Allah telah kurnia banyak kemudahan dan keselesaan hidup.

MAKA NIKMAT ALLAH YANG MANA SATU YANG HENDAK KAMU DUSTAKAN.

No comments:

Related Posts with Thumbnails