"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, July 17, 2010

AVERROES INI NAMA APA?



Pagi-pagi 2 Julai yang lalu saya bergegas ke hospital untuk temu janji dua-bulanan dengan pakar 'cardiologist'. Hari itu tamat kajian mengenai jenis ubatan untuk jantung saya yang bermasaalah. Kod kajian diberi nama AVERROES. Sudah 2 tahun saya merelakan diri menjadi bahan kajian tetapi tidak pernah tertanya apa itu Averroes.

"Averroes ini nama apa?" saya bertanyakan jururawat yang sedang mengurus saya  apabila saya bersetuju sekali lagi untuk menjadi bahan kajian seterusnya.
"Takkan you tak tau. Shame on you." katanya mengusik kerana saya telah mengatakan padanya bahawa saya pesara perkhidmatan awam di Kementerian Pendidikan.
"Janganlah gitu, malu saya. Cakaplah," saya mendesak.
"He's a muslim scientist from Spain," dia berkata memandang muka saya dengan senyum sinis.
"Oh, ia ke? Nanti balik saya rujuk kat internet. "
Dia senyum lebar seolah-olah mengejek saya kerana benda mudah saya tidak  tahu. Saya tidak rasa marah kerana saya lama menjadi bahan kajian dan jururawat ini sudah menjadi seperti kawan karib. TETAPI APA SALAHNYA TIDAK TAHU, ASALKAN SAJA KITA MAHU AMBIL TAHU. JANGAN KITA TIDAK TAHU TAPI MALU BERTANYA.

Saya balik ke rumah dan terus mencari  apa dia Averroes melalui google. Rupanya  Averroes ialah nama yang diberi oleh Barat bagi Ibnu Rushd. "Kalau Ibnu Rushd, saya pernah dengarlah," saya berkata kuat-kuat  seorang diri. Saya seronok nama itu digunakan bagi kod kajian kerana pada saya itu satu penghormatan pada seorang tokoh dalam berbagai bidang dan terkenal dalam sejarah Islam. Cuma saya agak kesal kenapa tidak digunakan nama IBN RUSHD sebagai kod kajian. Hospital ini adalah Hospital University di Malaysia. Kepimpinannya orang Islam dan negara ini negara Islam. Kenapa malu atau takut menggunakan nama Islam. Nama ini akan serta merta menunjukan ia nama Islam. Tetapi,  apa ada pada nama? Mungkin ada yang bertanya demikian. Pada apa jua, nama melambangkan berbagai keistimewaan. Dalam kes ini nama boleh memberi kesan pada jati diri sesaorang, terutamanya dalam bidang Sains dan Teknologi. Ia membuktikan orang Islam tidak lekeh, orang Islam boleh menerajui kepimpinan dalam apa jua bidag sekalipun.

Bukan begitu? Mari sama-sama kita fikirkan dan buktikan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails