"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, July 14, 2010

KAGUM

Sungguh fokus perhatian kanak-kanak ini kepada apa yang sedang dibacanya di atas bas sementara menunggu penumpang yang lainnya. Saya ambil gambar tanpa dihiraukan olehnya.Saya sebenarnya tertarik hati dengan perbadi sopan dan berhemah diri walaupun ia baru berumur 9 tahun.MasyaAllah, saya kagum dengan cara ia berinteraksi dengan bapanya dan adiknya dan kami semua yang berpangkat datuk dan nenek kepadanya. 'Jihad' adalah namanya, iaitu Jihad 'Abdillah bin Musa. Saya terpegun mendengar nama itu buat kali pertamanya ia digunakan. Dan saya seronok kerana ia bersama rombongan kami ke Garut untuk "soft opening" Situwangi Boarding School pada minggu ini.Ia datang bersama ayahnya yang kami panggil sebagai Ustaz Musa. Beliau adalah anatara yang menyumbang kepakaran mengenai bagaimana melaksana kurikulum bersepadu untuk Sekolah ini yang juga berpaksikan pada budaya pasentren. Adiknya juga ikut sama dan ia berumur 6 tahun dan Ustaz Musa memberi nama Royyan Abdillah. Ia bererti pintu syurga bagi orang-orang yang berpuasa dan amalannya Allah redhai. 

Ia dilahirkan pada bulan Ramadhan. Royyan juga berwatakan sopan dan tertib. Ini tidak bererti mereka pendiam dan tidak responsive. Sebaliknya, mereka menunjukkan kelincahan mereka ketika diajak berbual dan bermain 'game' semasa di dalam bas. Cukup bijak dan cerdik.Gambar disebelah kanan, saya rakamkan semasa di Garut untuk kenanagn dan untuk saya ceritakan pada cucu-cucu saya melalui blog ini. Semoga ada munafaatnya. Saya tidak begitu selesa bercerita dengan anak-anak bagaimana menjadi ibu-bapa yang prihatin terhadap membina dan mendidik akhlak dan keterampilan anak-anak. Saya berumur 63 tahun dan anak-anak merasakan saya terlalu banyak "bercakap" dan di Face Book saya terbaca mereka akan gunakan istilah "sessi ceramah" bila lepas mendengar "leteran" saya. Tidak mengapa kerana saya hanya menjalankan tanggong jawab. Biar Allah yang menilai, tidak ada isu 'bias' atau 'double standard' atau apa jua. Orang muda sekarang lebih yakin dengan apa yang diperkatakan di alam cyber berbanding dengan apa yang dikatakan terus terang oleh orang-orang tua. Hadis ada mengatakan bahawa anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih. Ibu bapanyalah yang mewarnakan mereka untuk jadi Yahudi, Nasrani atau orang yang beriman. Saya sendiri suka muhasabah diri. Mungkin saya sendiri tidak sampai ke tahap yang sewajarnya sebagai orang tua.

Walaubagaimana pun saya tetap kagum dengan anak-anak yang menyertai rombongan ke Garut baru-baru ini. Mereka mudah disuruh membaca doa dan bernasyid memuji Allah. Lebih kagum lagi bila mereka itu amat mudah menurut arahan apabila tiba saat untu solat. Jihad dan Royyan hanya perlu di cuit bahu mereka dan ditunjukan tempat sejadah untuk terus patuh berdiri berjemaah. MasyaAllah. Semoga mereka menjadi pejuang pelapis membela hak orang-orang Islam dan menegakkan kebenaran.

Anak-anak harapan.

Solat berjemaah, walaupun masuk masbuk

Tidak perlu pakaian telekung, apa jua asalkan menutup aurat.

Semoga anak-anak saya boleh mendidik seperti ini. Saya merasakan bahawa ibu bapa bukan sahaja perlu  memeluk cium anak anak bila pergi kerja dan bila pulang ke rumah, tetapi seharusnya mereka memberi masa yang secukupnya dan masa yang berquality untuk melayan aanak-anak supaya pertumbuhan akal dan minda selaras dengan pertumbuhan jiwa dan ruh. Bagaimana? Jawabnya ada di mana-mana kalau ibu-bapa pada anak-anak benar-benar kasih dan komited dan ikhlas demi pengabdian yang sebenarnya pada Allah. Sama-sama kita fikirkan.                                    

No comments:

Related Posts with Thumbnails