"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, July 25, 2010

SEMUANYA BERTASBIH.

 


Hati kecil ku sering berbisik-bisik, kalaulah kucing ku boleh bercakap, kerusi meja ku boleh berbicara, tumbuh-tumbuhan di sekeliling ku boleh berkata-kata, pastinya aku akan ditegur betapa kurangnya aku bertasbih  mengingati Allah. Sebenarnya selalu sahaja aku memotivasi diri untuk lebih fokus kepada penyucian minda dan hati tetapi hasilnya masih jauh kebelakang. Sudah agak lama juga aku tahu mengenai firman Allah swt mengenai hal ini tetapi aku belum mendapat tahap kekhusyukan yang sewajarnya.
"Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak ada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memujinya, tetapi kamu tidak mengerti tasbih mereka. Sungguh Dia maha Penyantun, maha Pengampun." Surah Al Isra' ayat 44.
Ada setengah pendapat mengatakan bahawa kita harus bertasbih sebanyak munkin kerana dengan itu kita terbantu untuk khusyuk di luar solat. Kalau kita khusyuk di luar solat maka mudahlah kita khusyuk di dalam solat. Semoga Allah mengurniakan hati-hati kita menjadi lembut dan sentiasa mensyukuri segala nikmatnya SEMOGA KITA RAJIN BERTASBIH.

No comments:

Related Posts with Thumbnails