"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, September 11, 2013

Deria Melihat.......





Menghargai mata ....kurnia Allah yang tidak ternilai harganya. Allah kurnia pendengaran jauh lebih awal dari penglihatan. Kita lihat pada setiap bayi. Walaupun sepertinya melihat kita, namun penglihatannya  masih samar-samar. Allah kurnia  nikmat pendengarannya  dari dalam kandungan ibunya lagi.

Itu muqadimah cerita saya mengenai mata.


Saya ke Hospital UMMC petang semalam  untuk pemeriksaan kali kedua keadaan mata saya kerana saya diabetik. Alhamdulilah. Dr kata okay. Tetapi ia memberi amaran keras untuk menurunkan tahap gula dalam darah saya. Rasa tidak sedap dihati.


Pemeriksaan selesai dalam masa dua jam. Itu saya kira agak cepat. Perlahan-lahan saya melangkah menuju ke arah Hentian Taxi. Bermacam yang terfikir. Pagi ini darah saya 8.4. Pagi makan nasi lemak. Waduh.....rasa agak kesal. Harap-harap saya beringat....


Kakak  saya yang baru meninggal dunia hilang deria melihat juga kerana diabetis. Selama lebih 5 tahun ia langsung tidak nampak. Kasihan. Tetapi jiwanya besar. Ia banyak hafalan dan sentisa menghafaz apa yang ia ingat. Terinfgat akan diri. sendiri. Terlalu sedikit hafalan ayat-ayat al quran. Sepanjang perjalanan dalam teksi ke rumah  saya bertekad mahu mengubah cara makan harian. Semoga ada kekuatan menahan kehendak makan. Saya terfikir untuk tidak menyimpan kuali dirumah supaya tidak makan jenis bergoreng. Teringat juga untuk tidak menyimpan apa jua jenis minuman 3-in-1 atau menyimpan gula. Kalau ada tetamu, barulah  pergi beli di kedai. Pernah saya lakukan sekejap beberapa tahun lalau tetapi tidak ada kesabaran untuk berkorban. 


Saya fikir-fikir untuk cuba lagi.


Seorang teman saya baru disahkan diabetik. Dia rajin makan ubat-ubatan tradissional. Juga suami saya. Tetapi saya penakut ubat dalam bentuk minuman. Mengapa ye?


Cerita berkatan mata,  saya ada seorang teman se Masjid yang telah menerima dua kali transplant. Sekali  dahulu dalam satu masa. Ia menghidap penyakit yang terjadi pada orang yang berketurunan darah campuran dengan kulit putih,  (Caucasion). Rupanya bila di susur galur tok-neneknya  adalah orang Belanda. Kedua-dua transplant dibuat melalui Hospital Mata Hussin Onn di Petaling Jaya. Lama juga ia menanti penyumbang mata.  Satu demi satu operasi dilakukan. Mengikut ceritanya pembedahan itu amat rumit. Mata yang kedua tidak sebaik mata yang pertama. Sekarang teman saya itu  tidak boleh ruku' dan sujud seperti normal dan amat berjaga-jaga matanya tidak terkena asap atau habuk atau cuaca terlalu panas. Maka kini ia tidak selalu masak-memasak. Mujur suaminya agak expert di dapur. Anak-anak tinggal jauh.


Satu ketika saya melancung ke Morocco dan dia ikut bersama  Bila saya melihat ia mesti menitiskan  ubat ke mata selang beberapa jam, barulah saya terasa amat sangat menghargai anugerah mata dan penglihatan. 


Berkaitan dengan itu saya dimaklukan ada fatwa mengatakan kita boleh membuat tawaran untuk menghadiahkan mana-mana anggota yang sesuai pada yang memerlukan. Saya membacanya  dalam Blog "Saifulislam.com"  Dia ialah Ambassador Organ Donor. Tagline blog beliau "Erti Hidup Pada Memberi".Tanyalah padanya. Keadaan umur saya sudah tidak memenuhi syarat. Saya kempen pada anak-anak. Belum berjaya setakat ini....


Maka hari ini saya memperbaharui tekad untuk mengawal diabetis saya...justeru memelihara deria penglihatan saya.


Subhanallah...

Mohon kekuatan  dari Mu Ya Rabb....

...

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Assalam Sis,

Betul dah tu Sis, kita boleh hidup sihat tanpa gula yang berlebihan.

Boleh cuba gigit kurma sikit-sikit in between sipping black coffee or tea.You will love it, insyaAllah.

ngasobahseliman said...

Nak cuba ikut nasihat. Tapi semangat tak kuat.....
Tq.

Related Posts with Thumbnails