"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, March 10, 2014

Duka.....sama dirasai.



Hingga saat ini saya belum mendengar berita pesawat MH370 di jumpai. Doa saya semoga Allah permudahkan bagi semua pihak.

Tidak tahu bila tragedy ini akan berkesudahan. Dan kita tidak tahu apa hikmahnya. Bukan suatu yang mudah mengenali hikmah sesuatu tragedy yang menimpa diri kita atau keluarga kita atau negara kita. Ia memerlukan kesungguhan dalam muhasabah diri dengan fikiran yang luar dari biasa, ikhlas mencari kesilapan yang menyebabkan sesuatu itu berlaku walaupun kita tahu jika Allah menghendaki, tragedy akan berlaku tanpa isyarat dan tanpa syarat. Subhanallah. Hanya Dia yang maha mengetahui, maha adil, maha bijaksana.

Setiap orang Allah uji dengan berbagai ujian. Untuk memahami erti ujian kita harus ada ilmu kerana ujian berpaksikan hakikat memahami Tauhid. Maka kita harus terus mencari ilmu dan melihat di sekeliling kita erti kekuasaan Allah swt. Pada mereka yang Allah pinjamkan kuasa, mengertilah bahawa kuasa itu adalah satu amanah, satu amanah yang amat besar. Maka dengan kejadian ini kita sama-sama berfikir sama ada amanah itu sudah dilaksana sebaik mungkin. Orang yang memegang kuasa harus memerikasa diri dan yang tidak memegang kuasa harus menasihati. 

Yang tidak dalam arena yang bolih menasihati secara terus, sekurang-kurangnya kita menasihati diri dan menasihati mereka yang hampir dengan kita supaya beringat akan tanggong jawab apabila Allah izin memegang kuasa.

Itu sahaja yang ingin saya kongsiakan dalam suasana yang menyedihkan bukan sahaja atas mereka yang terlibat secara langsung tetapi pada semua kerana ini menyentuh kewibawaan negara.

Jika tidak dapat diselamatkan semoga mangsa yang beriman Allah kurnia keampunan dan ruhnya ditempatkan dengan para siddiqin dan solihin. Pada yang lain hanya Allah yang maha berkuasa ke atas mereka.

Bagi kami yang menanti-nanti, semoga Allah ampunkan juga segala dosa kerana ajal dan maut bolih tiba bila-bila masa sahaja, tiada sesaat cepat dan tidak sesaat lambat.

Mohon keampunan Mu ya Rabb...

....


No comments:

Related Posts with Thumbnails