"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, March 6, 2014

Melihat ke atas...





Apabila dikata melihat ke atas, biasanya kita bermaksud melihat kekuasaan Allah swt, tanpa menjejas hakikat bahawa Allah tidak bertempat dan bermasa. Secara fisikal kita jarang mahu melihat ke atas kerana sememangnya ia kurang selesa bagi tengkok atau leher kita. Sejak saya mengikuti program Tai-Chi, terutamaanya dengan kumpulan wanita MCA, saya cuba biasakan melihat ke atas. Ia membantu kita mensetabilkan keseimbangan dirian kita supaya tidak mudah pening dan mudah jatuh. Maka melihat keatas ada fungsi zahir dan ada fungsi batin.

Hari ini saya pandang  keatas dan senyum sendirian kerana walaupun saya dapat mengimbangi diri, tetapi saya kurang kecekapan mengawal response pada perilaku saya, khususnya gerakan jejari saya. Dengan sebab itu hari ini saya tersilap delete entry yang saya tulis mengenai aktivi renanag di Tadika SmarTop saya. Entry itu hampir siap dan saya rasa agak kecewa saya gagal menyudahkannya. Hampir sejam saya menulisnya.

Seorang staf Tadika yang membantu saya dan saya amat rapat dengannya seperti seorang anak, telah mentertawakan saya. Saya renung dia dengan tajam seolah-olah marah, tetapi kemudian saya tertawa sama. Saya tidak IT savy. Eluklah saya bertenang, bangun dari duduk dan pergi solat dhuha kerana kebetulan saya belum solat.

Usai solat saya menulis entry ini. Kenapa perlu rasa kecewa dan rasa kerugian masa ? Kesilapan boleh berlaku bila-bila masa dan pada siapa jua. Kita hanya perlu berhati-hati dan mohon doa semoga Allah memudahkan. Itu kata hati kecil saya,  mahu meyakinkan diri dan mahu mahu mengingatkan diri bahawa kita semua ada saat-saat yang kita tidak dapat kawal perbuatan kita. Itu kelemahan fitrah, sebab itu ustaz pernah kata jangan suka mendabek diri atas kebolehan atau kepandaian kita. Kalau Allah tidak izin dan menghendaki, tidak mungkin sesuatu akan berlaku.
Subhanallah.

Ia kecil tetapi ia bukti nyata Allah maha berkuasa atas segala sesuatu. Itu sahaja yang saya ingin kongsikan.

Lihat keatas dan lihat kebesaran Allah.
Mohon keampunan Mu ya Rabb...

...

3 comments:

Kerabu Jantung said...


ps. sis, you still in tangkak?

ngasobahseliman said...

Am at home resting. Not so well.Tq

ngasobahseliman said...

Am at home resting. Not so well.Tq

Related Posts with Thumbnails