"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, January 16, 2018

Guru Google Ku....





Alhamdulillah saya dapat pergi kuliah Ust Hadi Hidayat LC seperti yang di iklankan disebelah. Saya sering mengikutinya di UTube dan amat terkesan mendengari kuliahnya yang berbagai tajuk. Saya mengunjungi UTube bila tidak kesempatan pergi kulih di majlis ilmu yang diadakan di Masjid-masjid atau di rumah kekawan dan orang-orang perseorangan. Saya sentiasa ingatkan anak-anak saya untuk mengikutinya di UTube. Jangan malas untuk berusaha yang sedikit itu kerana munafaatnya amat besar sekali.








Kuliah itu di adaka di Majid Negeri di Shah Alah. Saya jarang-jarang sekali ke sana kerana Masjid itu pada pendapat saya tidak "friendly" pada warga emas wanita. Bilik airnya terlalu jauh dengan escalator. Maka sesekali sahaja saya kesana kerana kemampuan untuk berjalan dan naik tangga sudah amat berkurangan. Saya katakan pada suami saya Akitek yang mereka bentuk bukan dari golongan muda dan belum merasai apa  kelemahan kaum tua yang masih suka ke Masjid. Pihak yang meluluskan reka bentuk itu pun saya rasa orang yang juga masih muda dan belum dapat merasai kesusahan kaum tua.

Apakan daya.....umur tua harus ditangani dengan ikhlas hati dan buat sahaja apa yang terdaya.

Peluang mencari ilmu ada di mana-mana. Kita hanya perlu komitment. Saya nasihat anak-anak saya supaya cuba melengkapkan ilmu dari muda lagi dan bila samapi umur 40 tahun sudah boleh menjadi contoh anak-anaknya pula. Rasulullah sallahualaihiwasalam menjadi Rasul dimur 40 tahun. Maka umu 40 itu amat penting jika mahu mencapai kejayaan dunia dan akhirat.

Sedikit sahaja cerita guru di google. Ada beberapa lagi yang saya minati dan mungkin saya cerita di entri lain pula. 
Semoga Allah terus memberi ruang dan peluang hingga ke akhir hayat.


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails