"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, December 3, 2009

WHAT IS LOVE IF LOVE IS...............



Seolah-olah dengan tiba-tiba saya terdengar seorang artis menyayi dengan penuh emosi : "What is Love if Love is without you." Saya sedang tunduk cuba menikmati 'dessert' dalam satu majlis jamuan makan malam meraikan seorang yang ternama dalam masyarakat kita yang telah menjangkau umur 85 tahun dan 81 tahun suami dan isteri. Ia diadakan di sebuah hotel mewah di bandaraya Kuala Lumpur. Semasa bekerja dahulu selalu juga saya ke hotel mewah hinggakan kini saya kurang minat ke sana kerana ia mengingatkan saya betapa saya sering lupa mengingati Allah disebabkan persekitaran yang boleh melekakan hati dan minda. Oleh kerana tumpuan saya tidak pada persembahan artis-artis maka setakat itu sahaja ia menarik perhatian saya.

Namun senikata yang sedikit itu terngiang-ngiang di telinga saya semalaman hingga ketiduran. Teringat saya perjalanan hidup masa lampau. Nostalgia, tetapi saya mengingatkan diri saya bahawa nostalgia boleh jadi mainan syaitan jika ingatan itu tidak atas perkara yangAllah suka dan tidak menemui tepian atau kesudahan. Kata kawan baik saya orbit pemikiran kita dan emosi kita tidak boleh lari terlepas dari mengingati Allah. Apa jua yang kita fikirkan dan kita lakukan semestinya berlandaskan hakikat bahawa di hujung perjalanan hidup kita, kita pasti menghadap Allah, (kepada Allah kita dikembalikan).

Begitu juga kasih sayang antara suami isteri. Kasih sayang tidak wujud dalam vaccum. Ia wujud dalam suatu wadah jiwa yang perlu dididik dan ditarbiah mengikut manhaj hidup Muslim. Jika Allah kurnia kita dengan umur yang panjang dan jiwa kita terdidik halus dengan nilai-nilai murni berlandaskan alQuran dan hadith, pasti hidup ini penuh kebahagiaan yang di lingkupi rahmat Allah dan kasih sayang dariNya. Maka esuk paginya saya mencatat apa yang dalam fikiran saya sebagai muhasabah diri.

CINTA
Apalah erti cinta, kalau cinta itu wujud tanpa mengenal siapa Tuhan mu,
Atau kau rasa kau kenal, tetapi hanya yakin setakat yakin ilmu

Engkau melihat tetapi yang engkau lihat tiada erti
Kerana engkau tidak melihat dengan menggunakan mata hati.
Engkau mendengar, tetapi ia masuk telinga kanan keluar telinga kiri
Kerana kau mengatakan yang engkau lihat dan yang engkau dengar belum cukup bukti
Dan engkau berterusan melangkah kaki seolah-olah mencabar kewujudan Ilahi
Tanpa disedari!

Jadi bagaimana engkau akan faham dan akan merasai apa itu erti CINTA
Skadar engkau dendangkan penuh emosi yang belum mengerti dan belum boleh membeza
Jiwa mu lembut bila berbicara, tetapi keras bila diminta tunduk sujud dengan sebenar-benarnya
Engkau lupa engkau diperhatikan olehNya setiap detik dan setiap masa
Atau pun engkau ingat tetapi ingatan itu pudar dan seperti lintasan jua
Kerana cepat-cepat kau ingin lari bebas dan berbuat apa saja mengikut apa yang engkau rasa selesa.

Air mata mu mengalir bila engkau terkenangkan nostagia hidup dan kehidupan
Hati kecilmu berbisik kesunyian kerana itu fitrah manusia setelah engkau bejauhan
Dari jasad yang kuat, dari fikiran yang tajam, dan dari anak-anak yang bertaburan.kediaman
Engkau merindui kasih sayang, gelak ketawa riang mereka yang dahulu engkau jalan seiringan
Kini mereka juga seperti engkau cuba berhubung dan berdampingan
Dengan mereka yang engaku rasa dapat mendekatkan engkau pada Kebenaran.

Engkau kembali membuka alQuran, mencari di mana kesalahan dan di mana kecuaian
Doa orang tua mu sentiasa didengari oleh yang Maha Berkuasa merestui harapan
Jangan engkau putus asa dari Rahmat Tuhan yang maha Pengasih, maha Penyayang.
Pintu taubat luas terbentang, asalkan jangan enkau menanggohkan dan melambatkan
Kerana Sakaratul Maut mungkin berjauhan tapi mungkin juga berhampiran
Melutut sujud menyerah diri dan kembali pada jalan yang Allah telah tentukan,
Semoga hidup mu sejahtera untuk sekarang dan di Hari Kemudian.

Wallahua'lam
Semoga Allah mengampuni dan meredhai.
Allahuma amin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails