"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, December 2, 2009

TA'SUB MEMBACA



" I love to read, especially novels." kata anak perempuan saya semasa kecil dahulu. Dan dia akan membaca dan suka "bersembunyi" di bilik untuk menghabiskan apa yang dibaca. Kadang-kadang bila kaum keluarga datang dan dia sedang membaca, amat susah menyuruh ia turun meraikan keluarga sebagai tetamu dan menjalin silaturrahim.  Seolah-olah  seperti saya kena "mengheret" dia keluar bilik. Dengan muka seribu bantahan dia akan turun. Sebenarnya dia seronok melayan emak-emak saudaranya bila datang, tetapi bila dia sedang membaca seperti ia sedang solat :'jangan ganggu'. Sekiranya dia membaca blog saya ini pasti dia tidak sedar bahawa itu kesan ta'sub membaca.  Bila ke kedai buku pun dia akan sembunyi disatu penjuru untuk membaca apa jua. Harapanya supaya saya tidak nampak dan dia berpeluang membaca sebanyak mungkin di dalam kedai buku itu.Maklumlah saya kurang mampu untuk membeli bermacam-macam buku kesukaannya.Dan saya pun kena "mengheretnya" keluar.

Sekarang telah dewasa, telah berumah tangga dan punya anak tiga, tetapi masih ta'sub membaca. Entah berapa puluh atau ratus buku yang telah dibeli dan dikumpulnya. Itu belum lagi dia duduk depan komputer, entah apa yang dibacanaya. Di sini ingin saya katakan bahawa seperti lain-lain hobby atau kesukaan, amat suka membaca  mempunyai kesan sampingan walaupun hasilnya baik kerana tujuannya baik. Banyak munafaat yang telah saya lihat tetapi hari ini saya terpanggil untuk memberi sedikit pandangan pada anak saya dan siapa jua yang keterlaluan suka membaca.

Alkisah seorang kawan sepejabat dahulu semesa bekerja menceritakan bahawa suatu hari isterinya telah menghumban keluar semua buku-bukunya kerana apabila di rumah dia akan baring di pertiduran di hujung minggu dan terus membaca. Dia mengakui bahawa dia amat kurang membantu kerja-kerja rumah dan amat kurang melayan anak-anak. Isterinya tidak berkata apa-apa ketika itu kerana sudah amat penat merayu supaya melapangkan masa untuk keluarga. Kawan saya ini seorang guru dan isterinya seoran jururawat awam. Ini merumitkan lagi kedudukan kerana isteri kena ada shift malam. Lepas kejadian itu ia "taubat" dan mengubah cara hidupnya.

Allah tidak suka sesiapa yang melampau batas. Ada beberapa ayat alQuran yang bermaksud demikian walaupun tidak disebut membaca sebagai suatu yang tergolong di dalamnya. Tetapi bila membaca telah mengurangkan masa untuk aktiviti lainnya, yang juga sama pentingnya,  maka saya akan mengatakan itu juga satu perbuatan yang melampaui batas. Kini adalah giliran anak pula diajar membaca dan diajarkan berbagai kemahiran yang lainnya. Masa untuk ibu membaca harus dikurangkan, apatah lagi kalau buku yang dibaca adalah buku-buku novel tulisan penulis-penulis barat yang tidak berbentuk Islami. Saya khuatir minda bukan Islami akan menyerap kuat dan ia akan memnjejas nilai-nilai Islami. Mungkin ada yang tidak sependapat dengan saya, tetapi saya yakin ia demikian. Seperti juga jika sesaorang itu banyak menonton filem-filem keluaran barat yang memaparkan thema yang mengagongkan kepintaran berfikir dan  menonjolkan keunggulan ilmu teknologi, saya khuatir ini akan memberi impak negatif kepada daya pemikiran yang seharusnya bersifat syumul yang mengambil kira fitrah kejadian manusia dan alam semesta ciptaan Allah ini. 

Jika ingin juga terus membaca dan terus membaca, maka salah satu jalan keluar ialah menghadiri kursus "speed reading". Ini amat membantu untuk kita cepat membaca dengan kadar pemahaman yang munasabah. Sebabnya  kita tidak perlu membaca perkataan demi perkataan untuk memahami 80%-90% dari apa yang kita baca. Satu lagi ialah mengaplikasi  "marginal theory of utility in economics"  ke dalam "marginal theory in reading". Jangan terperangkap dalam keadaan kita mendapat munafaat yang sedikit tetapi terlalau banyak masa yang kita gunakan yang boleh menjejas kerja-keraja lain. Sebabnya kos masa tidak dapat dikira seperti kos dalam bentuk wang ringgit.


Membaca dan semua bentuk hobby  bukanlah  matlamat akhir dalam hidup kita. Ia adalah wasilah untuk mencapai matlamat yang lebih besar.  Kalau membaca hanya untuk seronok sendiri kerana dapat menghayati penulisan yang tinggi seni dan teknik pengolahan plot dalam cerita, (kalau membaca novel),  maka saya berpendapat belum ada "value added"  dalam diri kita yang dapat membolehkan kita menyumbang pada keluarga, organisasi atau masyarakat. Ini penting kerana bila sampai masanya kita diarah untuk berpindah ke alam yang kekal, takut nanti kita terkapai-kapai kerana berpegang pada prinsip 'membaca demi suka membaca'.

Islam menuntut gaya hidup yang sederhana dalam semua aspek. Alhamdulilah, bagi yang suka membaca mereka telah menyahut seruan "Iqra'" seperti dalam alQuran. Jenis bacaan harus dipelbagaikan dan ilmu yang diperolehi dari membaca harus disebarkan. Dalam pada itu harus waspada bahawa anasir-anasir negatif ada juga dalam hobby membaca. Maka jangan kita ta'sub. Kesederhana kunci kesejahteraan.
Wallahua'lam.

1 comment:

A.Z. Haida said...

mak, points noted and taken.

on another note, the first part of this entry made me grin sheepishly sorang-sorang :-)

Related Posts with Thumbnails