"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, November 22, 2015

3 TAHUN Pra Sekolah SmarTop....Ibarat sekelip mata.





Tahun ke 3 mengadakan Hari "Konvokesyen". SmarTop Subur Fitrah Integrated Pre School merupakan sebuah Jihad Pendidikan bagi saya dan teman akrab saya.

Semoga Allah menerimanya sebagai amal soleh untuk dikongsi juga buat  ibu dan ayah kami.

Kami memulakannya dengan penuh harapan ia akan menjadi sebuah pra sekolah pilihan penduduk setempat, untuk mengisi ruang kosong dalam pendidikan yang belum ramai berpeluang menerokainya. Kami membanunkannya berinspirasikan Adni Islamic School, bukan sahaja bersepadu tetapi juga holistik. (Saya pernah menceritakannya dalam entry saya yang lama dahulu).



Tahun ini 13 orang sahaja yang berjaya menamatkan pendidikan pra sekolah bersama kami. Kecil sahaja bilangannya, tetapi ia suatu yang besar dalam kepuasan kesyukuran yang kami panjatkan pada Ilahi. Alahamdulilah. Kegembiraan kami hanya Allah sahaja yang mengerti kerana pra sekolah ini bermula dengan sumber yang amat terhad. Walaupun sudah ada bangunan, tetapi ia memerlukan kerja-kerja pembaikan dan perlu juga kerja-kerja pengubahsuaian, disamping membeli alat-alat kemudahan mengajar dan mendidik, iaitu alat-alat pengajaran dan pembelajaran.

Kami berusaha kuat dengan iringan doa yang tidak putus-putus semoga Allah memudahkan segalanya. Saudara mara, adik beradik dan sahabat handai tampil membantu kami dalam bentuk wang ringgit, tenaga dan fikiran. Alhamdulilah. Kami berpegang teguh pada janji Allah yang bermaksud : "Buat sahaja apa yang Aku suruh, Rahmat Ku akan bersama....." Alhamdulilah. 

Pengalaman kami dalam bidang ini juga terhad. Tetapi tidak ada pengalaman tidak bererti kita tidak boleh buat. Allah beri akal fikiran dan Allah beri pilihan. Allah beri banyak kemudahan asal sahaja kita berusaha bersungguh-sungguh dan nowaitu tekad hati tidak lain selain kerana Allah. Kami mengendali pra sekolaha ini tanpa apa-apa keuntungan. Kami hanya mengharapkan redha Allah semata-mata. Sebagai pesara perkhidmatan awam, maka kami kenalah berjimat ceremat semoga dapat mengumpul jimatan untuk disalurkan ke sekolah ini. Tidak banyak jimatan yang kami ada tetapi kami mengharapkan keberkatan usaha itu dari Allah semata-mata.

The rest is history, kata 'orang putih'. 

Kami terus bersyukur dan Allah memudahkan dengan mendapat guru dan staf yang memahami kedudukan sekolah ini. Mereka juga terdiri dari anak-anak tempatan yang sanggup berkorban bersusah payang demi satu perjuangan.....jihad pendidikan. Tukar ganti guru dan staf sememangnya berlaku. Namun Allah bagi jalan untuk mengatasinya.

Bukan tidak ada masaalah....Masaalah pasti ada. Ada masaalah yang mudah dan ada yang rumit. Biasanya kami kena mencari sumber tambahan luar untuk membayar gaji kerana ada ibu bapa yang lambat membayar yuran. Kami terima seadanya. Kerana niat kami ialah infak atas nama kebajikan bagi mereka yang memerlukan. Dengan penuh debaran hati hampir setiap hujung bulan, kami dapat juga menjelaskan bayaran gaji. Amat bersyukur, Alhamdulilah.

Kita juga mendapat pertolongan dalam bentuk 'soft loan' dari beberapa teman yang kuat kedudukan kewangannya dan kami mesti menjelaskannya. Kekadang terlajak tempuh, tetapi dapat ihsan untuk menunda sebulan dua. Alhamdulilah,  kami sudah biasa dengan masalah semasa kami masih bekerja dahulu dan bolehlah kami mengawal stress. Kepenatan tenaga juga ada. Namun bila ada kemajuan, walaupun kecil, walaupun sedikit, ia membuat hati riang. Sepertinya hilang penat lelah.

Maka itulah tiga tahun wujudnya SmarTop ia ibarat sekelip mata. Allah maha pengasih dan maha penyayang. Kami dihiburkan sedikit demi sedikit dan kami terus berusaha.

Umur kami juga sudah meningkat dan baki umur yang ada pun makin tipis. Sekarang kami sudah dapat mengenal pasti siapa yang akan mengambil alih pengurusan sepenuhnya apabila kami sudah kehabisan kederat. Dan sekarang kami sedang memberinya latihan 'hands on' dan membina potensi yang ada padanya untuk menjadi pengurus yang cemerlang serba serbi, iaitu pengurus yang memahami pentingnya pendidikan awal kanak-kanak. Alhamdulilah. Semoga akan ada kesinambungan dari segi misi dan visi dan semoga akan tercapai niat dan cita-cita kami, iaitu membina minda dan hati anak-anak untuk mengenal Allah dan berkeyakinan diri dari awal lagi.

Semoga Allah menganugerah segala kemudahan dan keberkatan demi pembangunan kesejahteraan ummah. Aamiin ya Rabb....




Ini barisan kami, guru dan staff.
Untuk kenanagan pada 20 November 2015.


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails