"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, November 26, 2015

Kesukaan Emak saya....






Siapa yang selalu kita rindui ?
Pastinya Emak. Tak kira berapa umur kita.
Kita tetap rasa kita masih kecil dan emaklah segala-galanya.
Lebih sembilan bulan ia memelihara kita dalam kandungan 
penuh kesabaran dan kasih sayang.

Seorang teman mengirimkan pada saya imej yang di atas.
Lantas saya teringatkan emak. Sebab emak suka zikir 
dengan nama Allah yang ini.
Semasa saya menjaganya di akhir-akhir hayatnya 
saya akan menyebutnya rapat ditelinganya sebab sudah kurang deria pendengarannya.
Kekadang saya gulong surat khabar dan buat seperti pembesar suara. Satu hujung ditelinganya
 dan satu lagi di mulut saya.
Saya zikirkan dan selalunya ia akan tertidur dengannya.
Sayu hati mengingatinya.
(Bapak saya meninggal semasa saya remaja.)

Imej yang kedua saya google dan ini timbul

 dalam blog Ati Ross.
zhablumminallah wa Habluminnas.

Al Latheef bermaksud Allah maha Halus.

Kita disarankan berakhlak dengannya dalam perkataan dan perbuatan.
Berlemah lembut dalam segala urusan kita di mana jua.
Jika kita suka berzikir dengannya, insya Allah kita akan dilapangkan dari segala kesempitan.

A063
Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah menurunkan hujan dari langit, lalu menjadilah bumi ini hijau subur (dengan sebabnya)? Sesungguhnya Allah Maha Halus serta lemah-lembut (urusan tadbirNya), lagi Maha Mendalam pengetahuanNya (akan hal-ehwal sekalian makhlukNya).
(Al-Hajj 22:63)  

A103

Ia tidak dapat dilihat dan diliputi oleh penglihatan mata, sedang Ia dapat melihat (dan mengetahui hakikat) segala penglihatan (mata), dan Dia lah Yang Maha Halus (melayan hamba-hambaNya dengan belas kasihan), lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.
(Al-An'aam 6:103

Itu antara ayat-ayat yang berkaitan dengan Al Latheef. 
Semoga Emak saya (dan Bapak saya ) sejahtera di Alam Barzah dan Semoga Allah kurnia Rahmatnya yang tidak terhingga dan kami berkumpul nanti di Syurga Firdaus.  Aamiin.
......

No comments:

Related Posts with Thumbnails