"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, November 27, 2015

Kisah cucu...





Ini anak perempuan saya dengan dua orang anak istimewanya. Akif di kiri ada otisma dan Ujai di kanan yang ada ADHD. 

Kami suka bercerita mengenai mereka semoga ada anak-anak lain yang sama dengannya tidak malu-malu bermesra sama dengan keluarga yang punya anak-anak istimewa kerana anak-anak ini perlu diber pertolongan intensif semoga mereka membesar seperti anak-anak biasa. 

Tiada ciptaan Allah yang sia-sia dan tiada kurnian Allah yang tiada hikmah disebaliknya. Akif suka dengan sesuatu yang berlainan walaupun ia perlu berusaha. Ujai biasanya tidak kisah mahu berlaianan kerana ia lebih suka pada suatu tugasan yang mudah supaya ia bebas dengan masanya sendiri. Kedua-duanya tersangat aktif dan kurang dapat menumpu pada pelajaran akademik kerana pembelajaran akademik perlu fokus masa yang agak lama bagi sesuatu tugasan. Anak saya sedang berusaha dengan apa jua kemampuan yang ada untuk mendapatkan pertolongan professional dari individu atau ajensi swasta yang mempunyai kemahiran untuk membatu mereka dari umur seawal mungkin. Ujai akhirnya disahkan ADHD dalam umur 7 tahun dan Akif disahkan otistik pada umur 5 tahun. Anak saya mula awal membawanya ke klinik pakar Kerajaan, tetapi oleh kerana kekurangan pakar dalam bidang ini maka itulah sebabnya terepi dimulakan agak lewat sedikit. Umur 3 tahun adalah sebaik-baik umur untuk memulakan terepi.

Apa sekali pun, alhamdulilah. Pasti ada baiknya. Redha pada segala ketentuan Allah adalah prinsip utama dalam hidup hambaNYA.

Maka kata ibunya pada minggu 'creativity' di sekolahnya Akif mereka pakaian kartun "Sponge Box" dan memakainya. Tetapi Ujai hanya pakai baju baru dan pakai topi berlagak seperti seorang pelancung kaya katanya.





Saya hanya mendengari ceritanya dan melihat foto dalam Whatsapp keluarga. Mujur ada kemudahan ini dan dapatlah saya sebagai Embahnya (nenek) mengikuti perkembangan hidupnya. Sering saya membantu tetapi kebelakangan ini saya sibuk sedikit dengan aktiviti silaturrahim saya yang lainnya.

Pengalaman saya dengan cucu-cucu ini dapat membantu saya mengenal pasti secara kasar anak-anak kecil yang memerlukan perhatian lebih sedikit semasa di Tadika dan Taska SmarTop Subur Fitrah di Tangkak yang saya bangunkan dan urus bersama seorang teman akrab saya. Dengan cara penuh hikmah saya menasihati guru-guru dan pengasuh di SmarTop supaya tidak menganggap semua anak-anak adalah sama dan serupa. Kita perlu hati-hati dan cuba maklumkan pada ibu-bapa dengan cara yang terbaik yang kita tahu supaya ibu-bapa tidak tersinggung. Maklumlah ramai yang memandang rendah pada anak-anak yang disahkan "oku". Mereka perlu disahkan demikian jika mahu bantuan kerajaan. Sayangnya pengesahan seperti itu menjadi stigma pada sebahagian anggota masyarakat. 

Sayang sekali.......

Semoga ramai yang akan tampil kehadapan membantu kerana masalah ini harus di tangani bersama jika kita tidak mahu mereka menjadi masaalah keluarga dan masaalah masyarakat bila dewasa kelak. Apa pun, kita lihat ini sebagai kurniaan ujian dari Allah. Kita usaha, berdoa dan bertawakal semoga Allah mengurnia RahmatNya yang tidak terhingga yang tidak ada dalam sangkaan manusia.
Aamin ya Rabb.

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails