"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 17, 2015

Merakam pertemuan yang tidak disangka......








Ketentuan susunan Allah dalam 
perihal hidup kita itulah yang terbaik.

Pada Sabtu yang lepas anak saudara saya, Azrain mengadakan "jalan-jalan mari makan ke rumahnya" sambil meraikan emaknya sempena Hari Lahirnya yang ke 76.






Yang istimewanya ialah Azrain menjemput sungguh-sungguh saya empat beradik datang untuk mengeratkan lagi tali persaudaraan memandangkan umur-umur kami sudah amat senja. 

Maka sampailah kami untuk makan tengah hari. Laksa johor dan nasi dengan asam pedas istimewa air tangan kakak saya . Ramai yang datang termasuk anak cucu, ipar duai dan keluarga besar Azrain dan isterunya. 

Dalam foto ini dari kiri kakak saya yang tertua yang masih ada. Kami 8 beradik dan kini tinggal empat sahaja. Kakak saya  Sutiah berumur 81 tahun, Ramlah berumur 78 tahun abang tunggal saya Amat Suyoto berumur 74 tahun dan saya bongsu berumur 70 tahun. Kesemua umur mengikut kiraan kalendar tahun Hijriah. 

Alhamdulilah. Jurang perbezaan pendapat dan cita rasa dalam menjalani liku-liku hidup kini sudah tidak jauh. Kami lebih memahami antara satu sama lain dan telah dapat menerima kelemahan dan kekurangan setiap diri kami dan kami sudah "boleh" ambil yang jernih dan buang yang keruh.

Kita bukan hendak ke mana lagi diumur lanjut ini dan saya amat bersyukur....kami semua bersyukur sudah dapat melihat riwayat hidup emak dan bapak kami dan lebih memahami hati budi mereka berdua dan apa yang mereka berdua mengharapkan dari kami. Kami lupakan sahaja pahit getir perbezaan prinsip antara kami dan kami ambil yang manis-manis sahaja. Semuanya kerana Allah semata-mata.

Maaf bermaaf-maafan adalah utama dan doa-doa kami selari semoga Allah mengampuni segala silap salah dan dosa-doasa kami dan kami mengharapkan semoga dilimpahi Rahmatnya yang tidak terhingga dan kami mendapat anugerah kasih sayangNYA dan dapat berhimpun semula nanti di Syurga Firdaus kesemuanya...... Dengan RahmatNYA semata-mata.

Aamiin ya Rabb.....


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails